Dilema John Smyth
sau
patru sute de ani de la înfiinţarea mişcării
Baptiste?
De Aurel Munteanu şi Raul Enyedi
Anul acesta multe organizaţii Baptiste au sărbătorit patru
sute de ani de la înfiinţarea primei Biserici Baptiste în Amsterdam. Cu
această ocazie, Alianţa Baptistă Mondială a promovat cunoaşterea
începuturilor istorice, şi de asemenea identificarea chemării lor din
partea lui Dumnezeu pentru viitor. Acest mega-eveniment a fost organizat de Alianţa Baptistă Mondială, Federaţia
Baptistă Europeană şi Uniunea Baptistă Olandeză.
Iată o scurtă introducere în istoria acestui mare eveniment care a
fost sărbătorit.
În jurul anilor 1606, un anume domn pe nume John Smyth, preot Anglican, a
părăsit biserica tradiţională cu un grup de credincioşi
şi s-a alăturat Separatiştilor; în
scurt timp, diferenţele dintre ei şi separatişti au ieşit
la iveală cu privire la candidaţii potriviţi pentru botez, iar
domnul Smyth şi grupul său au fost nevoiţi să se refugieze în
Olanda, din cauza persecuţiei. Acolo, studiind Cuvântul lui Dumnezeu, au
ajuns la convingerea că aveau nevoie de un botez corect. Ei credeau
că pentru a avea un botez valid nu era nevoie de altceva decât de mărturisirea
personală a credinţei în Isus Cristos şi în jertfa Sa.
Istoria spune că Domnul John Smyth s-a autobotezat iar apoi a botezat
treizeci şi şase de membri care îi împărtăşau crezul.
Se spune că în acest fel a luat naştere prima Biserică
Baptistă în Amsterdam, în anul 1609.
După această întâmplare, influenţa Anabaptistă l-a
determinat pe Domnul John Smyth să se răzgândească, astfel
că şi-a negat autobotezul şi a cerut Anabaptiştilor să
îl boteze corect. Unii dintre membri bisericii ce o fondase l-au urmat, dar un
grup de zece persoane, condus de Domnul Thomas Helwys i s-a opus. Acest grup a
rămas la convingerea că, pentru a fi valid, este suficient ca botezul
să fie administrat persoanelor adulte în baza mărturisirii de
credinţă. După lungi dezbateri, grupul s-a întors în Anglia în
anul 1612, unde şi-a răspândit credinţa. Liderul lor, Domnul
Thomas Helwys, şi-a pecetluit credinţa cu propriul sânge, murind ca
martir.
Majoritatea Baptiştilor contemporani cred că aceasta este
originea lor. Totuşi, această origine ridică nişte
întrebări serioase datorită credinţei iniţiale a Domnului Smyth
cu privire la administratorul corect al botezului.
Pentru a fi înţelese aceste întrebări, vom prezenta un caz
ipotetic. Să spunem că am fost botezat ca prunc, iar acum, fiind
adult, încep să studiez Biblia cu familia mea. Domnul ne mântuieşte
şi realizăm că botezul primit în copilărie nu este valid.
În oraşul meu nu este decât o biserică ce botează adulţi în
baza marturisirii credinţei personale, dar nu sunt de acord cu ei în unele
probleme doctrinare, aşa că hotărăsc să merg la râu
şi să mă autobotez, iar apoi să botez şi restul
familiei. Dacă vin la o biserică Baptistă locală, ne vor
primi ei ca membri cu un asemenea botez?
Acest exemplu prezintă un caz fundamental pentru Baptişti. Ca
să fie consecvenţi cu doctrinele fondatorilor, ar trebui să ne
accepte ca membri şi să ne considere botezurile valide. Dar toate
bisericile Baptiste pe care le ştiu ar refuza să mă
primească membru din cauza autobotezului, şi nici familia nu mi-ar
accepta-o, pentru că am botezat-o eu.
Dar refuzul lor arată că ei cred că, pentru ca botezul
să fie valid, este nevoie de un administrator autorizat. Respingând
botezul meu şi al familiei mele, ei resping botezurile Domnilor Smyth
şi Helwys, pe care îi consideră fondatori. Mai mult, dacă toate
botezurile lor vin din această sursă, ei îşi neagă
propriile botezuri, arătând că nici unul dintre ei nu este cu
adevărat botezat!
Prezentul refuz al bisericilor Baptiste de a recunoaşte autobotezurile
le pune într-o mare dilemă. Dacă vor continua să
susţină originea prin Domnul Smyth, ar trebui să înceapă
să recunoască autobotezurile, deoarece consecvenţa pretinde
acest lucru. Dar, din câte ştiu, nu sunt gata să o facă, şi
ar fi imposibil de găsit în Biblie vreo dovadă pentru o asemenea practică.
Menţinând această poziţie, Baptiştii ar viola principiile
Biblice, ar cauza serioase dezordini în bisericile lor, iar doctina şi
practica bisericii lor ar fi în final ridiculizată şi distrusă.
Dacă, totuşi, aleg să continue să refuze acceptarea
autobotezurilor, sunt forţaţi să admită că John Smyth
nu a fost botezat, că toţi cei care şi-au primit botezul de la
el nu au fost botezaţi, inclusiv ei înşişi. Dacă
rădăcina este rea, la fel sunt şi ramurile. Dacă
fundaţia este greşită, la fel este toată casa. Care este
atunci sensul numelui lor denominaţional, din moment ce Baptist
înseamnă Botezat?
Menţinerea acestei
poziţii secunde i-ar pune pe Baptişti într-o
situaţie foarte jenantă, şi, mai rău chiar, într-o
poziţie nescripturală, din moment ce aceasta i-ar face o
biserică surogat. Atunci, ei ar trebui să se dizolve ca biserici
şi să caute un administrator autorizat să-i boteze şi
să-i organizeze în biserici scripturale.
Refuzul recunoaşterii autobotezurilor ca valide ar fi cu
siguranţă alegerea scripurală, dar consecvenţa ar cere
acceptarea acestora, şi logic, încălcarea principiilor scripturale.
Încotro se vor îndrepta Baptiştii?
Este interesant de notat cursul pe care l-a luat John Smyth. El s-a
confruntat cu aceeaşi dilemă. A văzut nevoia unui administrator
autorizat, şi a înţeles că acest administrator nu primeşte
autoritate numai pe verticală, de
Domnul Smyth a găsit o cale de ieşire consecventă şi
scripturală din această dilemă. A admis că autobotezul a
fost un episod singular şi izolat şi a recunoscut nevoia unui
administrator legiuit. Dilema nu oferă nici o rezolvare dacă este
menţinută teoria originii prin Smyth. Baptiştii de astăzi
pot scăpa de această dilemă fundamentală numai dacă vor
nega că îşi au originea în Domnul Smyth şi vor insista asupra
faptului că Domnul Helwys a popularizat numai numele de „Baptist”, dar
biserici ce credeau doctrinele fundamentale Baptiste au existat cu mult înainte
de 1609, cu toate că aveau alte denumiri. În acest fel, vor admite că
episodul cu John Smyth a fost doar un eveniment izolat în istoria noastră,
şi nu primul nostru început.