Ce este o biserică nou testamentală?

 

autor Curtis Pugh

 

INTRODUCERE

 

IN NOUL TESTAMENT gasim anumite caracteristici sau semne care sunt esentiale tuturor bisericilor de tip nou testamental.  Acesta este tipul de biserica pe care Domnul Isus l-a infiintat.  Este tipul caruia i-a promis o existenta continua.  Este tipul care Il multumeste astazi. Este biserica Lui.  Noi credem ca este singurul tip de biserica acceptat de Dumnezeu.  Daca vom gasi biserici nou testamentale, noi trebuie sa privim la acele semne si caracteristici esentiale pe care le gasim in Noul Testament.  Si altii au facut aceasta, iar unii ne-au lasat in urma informatii care ne sunt de ajutor.  De exemplu, cu ani in urma, un pastor din Conventia Baptista de Sud, J.M. Carroll, a prezentat prelegeri in diferite locuri din Statele Unite avand ca subiect istoria baptistilor.  Prelegerile lui erau foarte populare in randul baptistilor, deoarece multi dintre ei nu-si cunosteau propria istorie.  Dupa moartea lui, aceste prelegeri au fost publicate sub forma de carte.  Noi citam din introducerea cartii fratelui Carroll, URMA SANGELUI.1 In aceasta, pastorul baptist Clarence Walker a scris:

 

In orice localitate sunt multe biserici diferite – toate pretinzand a fi biserici adevarate.  Dr. Carroll a facut ceea ce si tu poti face acum – ia semnele sau invataturile diferitelor biserici si gaseste-le pe acelea care au aceste semne sau doctrine.  Acelea care au aceste semne sau doctrine, invatate de Cuvantul lui Dumnezeu, sunt biserici adevarate.

 

Este clar ca Domnul Isus nu poate fi fondatorul tuturor diferitelor „biserici”.  Originile lor sunt diferite de aceea a bisericii pe care Isus a intemeiat-o.  Doctrinele si practicile lor difera de la una la cealalta.  El a intemeiat tipul Sau de biserica fiindca a dorit sa fie un anume fel de biserica.  El a dorit ca ea sa aiba anumite caracteristici.  Deoarece doar Dumnezeu stie cel mai bine ceea ce Ii este placut Lui, este logic ca doar felul de biserica pe care Cristos l-a intemeiat sa Ii faca placere.  Este important ca cititorul sa pastreze aceasta afirmatie in minte.  Dumnezeu stie ceea ce Ii place mai bine decat stim noi.  Cristos a intemeiat felul de biserica pe care El il dorea.  Oamenii pot crede ca stiu mai bine decat Cristos si de aceea isi permit sa faca schimbari in bisericile Lui sau sa intemeieze felul lor de biserica, dar bisericile lui Cristos reprezinta tipul pe care El l-a intemeiat.  Acesta este felul de biserici placute Lui.

 Spunem aici cateva cuvinte despre importanta bisericilor.  Asa cum intreaga Biblie este centrata pe Cristos, intreg Noul Testament are o subliniere secundara, iar aceasta priveste bisericile.  Cele patru Evanghelii ne spun despre lucrarea lui Cristos si includ lucrarea Sa in zidirea primei Sale biserici.  Cartea Faptelor relateaza cum acea biserica a evanghelizat si cum multe alte biserici au fost nascute din aceasta prima biserica, prin oameni randuiti.  In mare parte, Epistolele au fost scrise bisericilor individuale sau unor grupuri de biserici in legatura cu probleme de doctrina si practica existente acolo.  Acele carti nou testamentale adresate indivizilor au fost scrise oamenilor care lucrau in biserici si la infiintarea altora noi.  Cartea Apocalipsei contine sapte scrisori adresate de Cristos catre sapte biserici individuale iar restul cartii trateaza anumite evenimente dintre care majoritatea vor avea loc inaintea venirii lui Cristos pe pamant pentru a imparati cu mireasa Sa.  De fapt, intreaga carte a Apocalipsei este un mesaj pentru biserici.  Deci, cu siguranta, Noul Testament acorda mare importanta felului de biserici nou testamentale al lui Cristos!  Cuvintele au fost adresate membrilor bisericilor – adevaratelor biserici – biserici de tipul intemeiat de Isus.

Despre Cristos se spune ca are o dragoste speciala pentru Biserica Sa (Ef. 5:25).  Este asa de importanta pentru El incat este ilustrata ca fiindu-I mireasa (Ioan 3:29), iar ei, ca mireasa a lui Cristos, ii este data lucrarea evanghelizarii, impreuna cu Duhul Sfant (Mat.28:18-20; Apoc.22:17).  Astazi, multi incearca sa traiasca pentru Cristos, sa se inchine si sa-L slujeasca pe Dumnezeu in afara tipului de biserica al lui Cristos.  Datorita importantei bisericilor lui Cristos, dupa cum dovedeste Noul Testament, ne indoim ca o asemenea inchinare si slujire este acceptata de Dumnezeu si de Cristos.  La urma urmelor, in biserica este Dumnezeu proslavit prin Cristos Isus (Ef.3:21).  Organizatiile intemeiate de vreun om proslavesc pe omul care le-a intemeiat, deseori purtandu-i numele.  Doar in adevaratele biserici ale Lui este Domnul Isus Cristos proslavit.  Ce credincios adevarat, invatat in Cuvant, ar incerca sa Ii fie placut lui Dumnezeu in afara unei biserici aprobate de El?

Isus a spus: „...voi zidi Biserica Mea, si portile Locuintei mortilor nu o vor birui” (Mat.16:18). Isus de asemenea a promis ca prezenta Sa va fi cu bisericile Sale pana la sfarsitul veacurilor (Mat.28:20).  Datorita acestor promisiuni ale lui Cristos, noi ne putem astepta sa gasim biserici nou testamentale adevarate existand undeva in lume in timpurile noastre.  Poate ele nu se gasesc in fiecare oras sau in fiecare tara, si poate tu nu le-ai gasit, dar ele exista.

Daca vom gasi bisericile Domnului, nu trebuie sa le judecam dupa propriile noastre idei si preferinte (Isa.55:9).  Trebuie sa le judecam dupa Cuvantul lui Dumnezeu.  Nu trebuie cunoscute sub un nume special, fiindca oricine poate folosi un nume pretinzand ca acesta ii face deosebiti.  Nu trebuie cunoscuti dupa semne exterioare, temporare, ci dupa acele lucruri esentiale si continue.  Nu sunt in mod necesar biserici ale lui Cristos datorita marimii lor, a popularitatii, prestigiului sau influentei politice.  Bisericile false sunt deseori cele mai populare si influente.  Este adevarat ca intotdeauna poporul lui Dumnezeu a existat intr-un numar mic (Luc. 12:32; Rom.11:5; Isa.1:9; Ioan 6:65-67).  Ramasita lui Dumnezeu nu a fost niciodata influenta in ochii lumii sau a religiilor lumesti.  Daca Dumnezeu  ti-a dat ochi sa vezi adevarul despre ramasita Sa, te-ai putea afla pe calea gasirii adevaratelor biserici nou testamentale.  Daca privirea ta este captivata de marime si prestigiu lumesc, tu esti deja inselat.  Doar fiindca anume grupuri au in prezent acest „avantaj”, asta nu le califica drept biserici ale lui Cristos (vezi Iuda versetul 16).

Chiar si in zilele apostolilor, unii au parasit adevarul (Fapte 15:24; 1 Ioan 2:19).  Ei au format propriul lor fel de „biserici” cu „ucenicii” lor (Fapte 20:30).  Unele dintre acestea, impreuna cu alti dezertori de la adevar, au devenit in mod treptat grupul catolic numit de Scriptura „Curva cea mare”.  Acest grup s-a impartit mai tarziu in ramura de est si cea de vest.  Mai tarziu in istorie, a avut loc Reforma Protestanta.  In acel timp, mai multi oameni au fondat biserici conforme cu propriile lor credinte.  Au avut propriile lor idei si preferinte.  Au avut multe credinte si practici identice cu cele ale Curvei.  Cu totii credeau in regenerarea prin botez.  Cu totii practicau botezul copiilor pentru mantuire.  Au adus cu ei aceasta idee, precum si altele atunci cand au fost exclusi din biserica Mama.  Acesti oameni, indiferent de ceea ce ai auzit, nu au urmat Biblia.  Si nici bisericile lor nu au urmat-o.  Bisericile lor nu urmeaza nici astazi Biblia.  Cu totii invata si practica doctrina demna de condamnat a regenerarii prin botez.  Ei boteaza copii, recunoscand ca nu au vreo instructiune sau exemplu scriptural.  Bisericile pe care acesti „reformatori” le-au intemeiat au fost bisericile lor si nu ale lui Cristos.  Aceste biserici protestante care exista astazi nu pot fi bisericile lui Cristos fiindca ele (1) au fost intemeiate de alt om si nu de Isus Cristos, (2) predica o evanghelie falsa (vezi 2 Cor.11:4 si Gal. 1:6), (3) au slujitori diferiti, (4) au forme de conducere diferite, etc., etc.  Astazi, bisericile mai recent intemeiate de oameni nu sunt bisericile lui Cristos fiindca ele au iesit din aceste fiice protestante ale Curvei.  Este imposibil sa iasa ceva curat din ceva necurat (Iov 14:4).  Datorita acestei imposibilitati (a face un lucru necurat sa fie curat), o „reforma” a Curvei nu a fost si nu este posibila!  O reforma adevarata nu a avut loc fiindca mizeria evangheliei false a Curvei inca se tine de bisericile omenesti care au iesit din ea.  O reforma nu doar ca a fost si este imposibila, dar nu a fost necesara!  Cristos a avut bisericile Sale pe pamant astfel incat nu a fost necesar sa se reformeze Curva pentru a o face biserica a lui Cristos.  De aceea, noi concluzionam ca „Reforma Protestanta” nu a facut nici un bine.  A produs unele „biserici” cu doctrine si practici mai putin detestabile in opinia lumii, dar ele sunt tot fiice ale Curvei si, conform Bibliei, ele sunt tot curve (Apoc.17:5).  Faimoasa „Reforma Protestanta” a produs doar mai multe biserici false – nu a produs felul de biserica nou testamentala a lui Cristos.  Oricine studiaza istoria poate verifica acest fapt, fiindca se stie ca bisericile „Reformei Protestante” nu au semnele bisericilor Noului Testament.

In cartea sa, fratele Carroll enumera unsprezece semne sau caracteristici ale adevaratelor biserici nou testamentale.  Acestea sunt semne scripturale.  Sunt semne esentiale.  Bisericile lui Cristos au avut aceste semne de-a lungul secolelor, de cand a intemeiat El prima biserica.  Adevaratele biserici ale lui Cristos au aceste semne si astazi.  Noi suntem convinsi ca in vremea noastra, felul acesta de biserici il gasim printre cei numiti baptisti.  Aceasta datorita (1) originii baptistilor si (2) doctrinei si practicii liniei principale a baptistilor de-a lungul veacurilor.  Suntem convinsi ca unele biserici baptiste au aceste unsprezece semne esentiale ale bisericilor Noului Testament.  Suntem la fel de convinsi ca nu toate „bisericile baptiste” sunt adevarate biserici nou testamentale.  Orice grupare se poate autodenumi „biserica”.  Orice „biserica” se poate numi „baptista”.  Daca o biserica nu are semnele esentiale ale bisericii Noului Testament, ea nu este o biserica adevarata a lui Cristos, indiferent de numele ei.  Luati in considerare aceste unsprezece semne scripturale ale bisericilor nou testamentale si fie ca Dumnezeu sa va calauzeasca  in gasirea adevaratelor biserici ale Noului Testament – bisericile lui Cristos!

 

 

PRIMUL SEMN AL UNEI BISERICI ADEVARATE

Capul si fondatorul bisericilor nou testamentale este CRISTOS. El este singurul datator de lege. Biserica este doar executanta

(Mat. 16:18; Col. 1:18)

 

NU ESTE de ajuns doar a spune caci Cristos este Capul unei biserici!  El trebuie sa fie  cu adevarat Capul!  El trebuie sa directioneze activitatile si lucrarea bisericii.  Daca Cristos nu este Capul bisericii, atunci El este Cap doar teoretic.  Daca Cristos nu e Capul bisericii, El nu face parte de fapt din acea biserica.  Pentru a fi Cap, trebuie ascultat Cuvantul Lui, Biblia.  Daca Il urmam pe Cristos, nu putem omite nici o parte din instructiunile Domnului pentru noi, si nici nu putem adauga nimic la ele.

Sunt doua erori in care oamenii cad in ce-L priveste pe Cristos ca si Cap al fiecarei biserici.  Unii Il substituie cu un papa.  Poate nu il numesc sau o numesc papa. Il pot sau o pot numi pastor, invatator (invatatoare) sau prooroc (proorocita).  Nu conteaza cum este numit sau numita, daca ideile lui sau ale ei sunt urmate in loc de instructiunile lui Cristos, el sau ea este papa. Multe „biserici” astazi urmeaza invataturile vreunui „papa” mort demult si sunt mai loiali interpretarilor lui fata de Biblie sau „descoperirilor” sale aditionale decat cuvintelor simple ale Scripturii.  A doua eroare este traditia, si aceasta este mai subtila.  Traditiile – cele baptiste sau cele ale Curvei si ale fiicelor ei protestante, nu conteza sursa – toate au ca rezultat o inchinare falsa.  Acestea sunt poruncile oamenilor si nu sunt conforme cu adevarul (Mat.15:9).  Adevarata inchinare nu trebuie sa fie doar o problema spirituala, trebuie sa fie, in mod necesar TREBUIE sa fie, in adevar (Ioan 4:23-24).   Biblia nu are nimic bun de spus despre traditiile religioase!  In intreaga Sa lucrare, Isus nu a avut nimic bun de spus despre ele!  Isus si ucenicii Sai nu s-au conformat traditiilor religioase ale zilelor lor (vezi Marcu 7:1-7; Mat.12:1-7).  Daca vrem sa fim biserici ale lui Cristos, nu trebuie sa avem nimic bun de spus despre traditiile religioase.  Din moment ce nu este nimic bun in ele, nu trebuie sa le urmam!  Asa cum Isus si prima Sa biserica au respins traditiile religioase ale zilelor lor, tot asa si noi trebuie sa respingem traditile religioase ale zilelor noastre.  Acest lucru face parte din iesirea afara din tabara si purtarea ocarii Lui (Ev.13:13).

Originea traditiilor religioase poate fi universal trasata pana la paganism si idolatrie.  Daca Biblia este clara asupra vreunui lucru, acesta este: Biserica lui Cristos, Mireasa Sa, trebuie sa fie neintinata de idolatrie    (1 Cor. 10:14, 21; 1 Ioan 5:21).  Bisericile Domnului nu trebuie sa fie implicate nici in sarbatorile si zilele sfinte evreiesti (Gal.4:9-11; Tit 1:14).  Cu siguranta ca bisericile lui Cristos nu trebuie sa participe la sarbatorile pagane populare in lume si in bisericile false ale lumii.

Un lucru este foarte clar.  O biserica ce este condusa de altcineva sau altceva in afara de Cristos si Cuvantul Sau nu este felul de biserica nou testamentala.  Este altceva.  Indiferent daca este papa sau traditie, oricine sau orice este urmat, in afara de Cristos, devine capul acelei biserici.  O asemenea inlocuire inseamna ca biserica a devenit de alt tip. Nu este a lui Cristos fiindca El nu este Capul ei.  El nu a zidit o asemenea biserica.  El nu este prezent la intrunirile ei fiindca ea nu are autoritatea Lui.

Cristos a dat bisericilor Sale anumite drepturi sau autoritati.  Nu le-a dat autoritate nelimitata, ci autoritate exacta.  Aceasta autoritate priveste slujba pe care le-a dat-o bisericilor sa o faca in timp ce El este plecat.  Primul tip de autoritate pe care Cristos l-a dat bisericilor este autoritatea judecatoreasca: prin aceasta noi intelegem autoritatea de a judeca.  Bisericile au doar putere judecatoreasca limitata (1 Cor. 5:12-13).  Urmand procesul democratic (votarea), membrii fiecarei biserici au dreptul sa determine cine intruneste cerintele pentru membralitate.  In acelasi fel (prin vot), membrii fiecarei biserici au dreptul sa determine cine trebuie sa fie exclus de la partasia bisericii (1 Cor. 5:9-13, observati in special versetul 12).  Asemenea actiune trebuie sa fie bazata, desigur, pe invataturile lui Cristos in ce priveste aceasta situatie (Mat.18:15-17).  Ei trebuie sa actioneze conform Cuvantului lui Dumnezeu daca doresc sa fie felul de biserica a lui Cristos.  Ei sunt la fel de responsabili sa trateze pe cei exclusi conform Noului Testament (Mat.18:17; 2 Tes. 3:15).  Biblia nu invata evitarea deliberata a membrilor exclusi.  Ei trebuie sa caute in mod activ restaurarea acestora la partasia deplina a bisericii (Mat.18:17; 2 Cor. 2:7).  Bazate pe Biblie si numai pe Biblie, bisericile au autoritatea de a judeca predica vreunui om daca este sau nu adevarata (1 Cor. 14:29; 1 Ioan 4:1).  Vedeti, deci, ca o biserica are doar putere judecatoreasca limitata.

Al doilea fel de autoritate pe care Cristos l-a dat bisericilor Sale este puterea executiva.  Aceasta putere executiva este asa de larga incat putem spune ca adevaratele biserici sunt executive in natura lor.  Prin aceasta noi intelegem ca sunt responsabile sa duca la indeplinire instructiunile lui Cristos, Cel ce trebuie sa fie Capul fiecarei biserici (Luc. 6:46).  Nu exista limite in aceasta situatie.  Nu exista nici o scuza acceptabila pentru o biserica ce nu duce la indeplinire instructiunile lui Cristos.  Bisericile trebuie sa asculte instructiunile lui Cristos pentru ele.  Trebuie sa duca la indeplinire poruncile Sale si sa urmeze exemplul Sau (Mat. 28:18; 1 Ioan 2:6).  Acesta este motivul pentru care Cristos Si-a lasat tipul Sau de biserici pe pamant, ca acestea sa faca exact ceea ce El vrea.

Exista si un al treilea fel de putere si aceea este puterea legislativa.  Bisericile nu au putere legislativa! Cristos nu le-a dat o astfel de putere.  Prin aceasta intelegem ca ele nu au autoritatea de a da legi si a face reguli.  Cristos este datatorul de lege!  Ele nu pot schimba regulile, instructiunile si poruncile date de Cristos.  Ele nu au nici un drept sa schimbe randuielile sau vreo alta invatatura a Bibliei.  Nu au dreptul sa schimbe practicile scripturale ale bisericilor, sau sa aduca inovatii la inchinarea inaintea lui Dumnezeu.  In evanghelizare, ele trebuie sa foloseasca doar metodele Noului Testament, adica metodele folosite de Cristos si de apostolii Sai.  Nu au dreptul sa aduca inovatii sau sa urmeze inventiile oamenilor.

Cristos a intemeiat o biserica asa cum a promis ca o va face (Mat.16:18).  Daca nu a facut asa, El este in cel mai rau caz mincinos, iar in cel mai bun caz a esuat.  (Nu exista nici un verset care sa invete ca biserica sau orice altceva a fost intemeiata la „Cincizecime”).  Cristos Si-a zidit biserica Sa din materialul pregatit de Ioan Botezatorul.  Din prima biserica pe care Cristos a intemeiat-o in timpul lucrarii Sale pamantesti au descins toate bisericile adevarate.  Modelul Noului Testament pentru succesiunea bisericii este acesta: barbati botezati si ordinati care actionau in legatura cu o biserica deja existenta calatoreau, evanghelizau, botezau convertitii si ii organizau in biserici.  Acest fapt este clar din cartea Faptelor.  Astfel, tipul de biserici ale lui Cristos are existenta continua.  O asemenea continuitate a bisericilor nou testamentale nu este succesiune apostolica, ministeriala sau baptismala.  Biserici nou testamentale infiinteaza alte biserici nou testamentale prin barbati pe care ele ii trimit sa faca aceasta slujba.  Acesta este modelul Noului Testament.

O biserica infiintata in legatura cu oricine altcineva in afara de Isus Cristos nu este a Lui.  O biserica ce nu asculta Noul Testament cu siguranta nu Il are pe Cristos ca si Cap.  O biserica fara Cristos ca si Cap nu este tipul nou testamental de biserica.  Cristos este atat Capul cat si Fondatorul tipului Sau nou testamental de biserici.

 

 

AL DOILEA SEMN AL UNEI BISERICI ADEVARATE

Singura norma de credinta si practica – Biblia (2 Tim. 3:15-17)

 

A ACCEPTA BIBLIA ca singura norma de credinta si practica inseamna ca doar Biblia este sursa si standardul adevarului.  „Descoperirile” aditionale pretinse de unii oameni nu sunt acceptate drept Cuvant al lui Dumnezeu in bisericile nou testamentale.  Viziunile si visele, „limbile”, etc. ale acestei ere moderne nu sunt primite ca mesaje din partea lui Dumnezeu.  Invatatura (doctrina) si practica bisericii adevarate trebuie sa fie conforma Bibliei.  Norma credintei si practicii bisericilor nou testamentale nu este dogma recunoscuta a vreunei religii existente.  Nu este invatatura vreunui seminar, institut sau universitate.  Nu este dogma vreunui auto-proclamat „profet” sau „invatator”.  Nu este dogma nici unei asociatii, conventii,  uniuni sau a altei organizatii extrabiblice de biserici omenesti.  Nu este o marturisire de credinta facuta de om.  (Astfel de marturisiri pot fi bune, dar ele nu pot fi autoritare.  Ele nu pot fi standardul judecarii adevarului).  Doar Biblia este autoritara.  Doar Biblia este standardul determinarii adevarului.  O biserica adevarata nu poate nici sa selecteze doar anumite pasaje ale Noului Testament pe care sa le creada si sa le asculte.  Toata Biblia este Cuvantul lui Dumnezeu si toata este folositoare (2 Tim. 3:16; 2 Pet. 3:16).  Toata trebuie crezuta. Membrii unei biserici nou testamentale trebuie sa creada aceleasi lucruri, sa vorbeasca aceleasi lucruri si sa aibe un scop comun (Fil.1:27; 2:2; 3:16; 4:2; 2 Cor. 13:11; 1 Pet. 3:8).  Prin aceasta singura voce unificata (doctrina si practica) este Cristos proslavit (Rom. 15:6).  O biserica a carei membri au doctrine diferite nu poate rezista mult timp (Mat. 12:25).  Asemenea diferente in doctrina si practica existente in unele „biserici” priveaza adunarea atat de unitatea scopului, cat si de cea a partasiei.

Biblia vorbeste despre „unirea credintei” (Ef. 4:13).  „Credinta” aici se refera la credinta concreta, adica la lucrurile crezute.  Fara o unitate a credintei, nu exista o unitate adevarata.  Pavel invata clar ca o biserica impartita nu se strange pentru a fi mai buna si ca o asemenea biserica poate manca ceva impreuna, dar nu „poate lua” Cina Domnului (1 Cor.11:17-20).  Poate lua cina pastorului, sau a bisericii, sau a denominatiei sau cina traditiei, dar, fiindca este dezbinata, ea nu poate lua Cina Domnului!

Membrii fiecarei biserici trebuie sa creada Biblia.  Trebuie de asemenea sa o cunoasca bine astfel incat sa aiba o intelegere matura a invataturii ei.  Ei nu trebuie sa fie „copii” spirituali.  Trebuie sa cunoasca adevarata doctrina asa de bine incat sa nu fie afectati de invataturile noi care pot interveni (Ef. 4:14).  Aceasta unitate in doctrina da unei biserici o unitate a scopului adevarata si demna de lauda.  Responsabilitatea pastorului este sa hraneasca biserica cu Cuvantul lui Dumnezeu astfel incat ei sa creasca intr-o adunare matura spiritual cu un scop comun bazat pe o adevarata unitate a doctrinei (Ef. 4:11-15).

Baptistii sanatosi cred ca trebuie sa ai „capitol si verset” pentru tot ceea ce crezi, tot ceea ce inveti, si tot ceea ce faci intr-o biserica nou testamentala.  La Biblie, la intreaga Biblie si doar la Biblie ei apeleaza pentru doctrina si practica lor.  O biserica ce urmeaza Biblia este mai buna decat una care nu o urmeaza.  Nu vrem sa spunem ca oamenii sunt mai buni, ci ca biserica este mai buna fiindca este ascultatoare de Dumnezeu.  Bisericile nou testamentale trebuie sa isi bazeze doctrina si practica lor pe Biblie.  Daca o biserica adevarata descopera ca invata sau actioneaza contrar Cuvantului lui Dumnezeu, ea este constransa de principiile ei biblice sa se schimbe pentru a se conforma Bibliei.

Bisericile nou testamentale cred multe lucruri in comun cu multe alte biserici, dar ele cred mai mult.  Ele cred tot sfatul lui Dumnezeu si, ca Pavel, sunt obligate sa il proclame, chiar daca acesta le face nepopulare (Fapte 20:27).  Orice biserica ce nu are ca singura norma pentru doctrina si practica Sfanta Biblie nu este tipul de biserica al Noului Testament.

 

 

AL TREILEA SEMN AL UNEI BISERICI ADEVARATE

Numele ei – „BISERICA”, „BISERICI” (Mat.16:18; Apoc 22:16)

 

BISERICILE LUI Cristos au fost numite in multe feluri de-a lungul secolelor.  De cele mai multe ori, aceste nume au fost porecle.  Au fost date cu scopul de a ponegri simplele adunari ale lui Cristos formate din credinciosi botezati scriptural.  Lucrul important de observat este acela ca bisericile lui Cristos nu au cautat niciodata prestigiu prin pretentia de a avea nume mari si pompoase.  Nu au cautat niciodata recunoastere lumeasca sau mondiala.  Niciodata nu au fost preocupate in a avea putere si prestigiu.  Nu s-au potrivit si nu se vor potrivi niciodata cu curentul popular al „maniei mega-bisericii”.  Nu au cautat niciodata un statut oficial ca „biserica de stat” la nici un guvern. „Ucenici”, „Calea”, „secta nazarinenilor”, „crestini” si „biserici” sunt termeni folositi in Noul Testament pentru adunarile care sunt ale lui Cristos.  Inca de la inceputul lor, adevaratele biserici au fost numite secte (grupari eretice) de oamenii religiosi lumesti (Fapte 24:14, 28:22).  Aceasta este de asteptat in orice secol.  Cei care se sprijina pe adevarul Bibliei, sunt impotriva umanismului in toate formele lui.

Cand au fost pentru prima oara infiintate bisericile, nu era nevoie de nume pentru diferentiere.  Atunci toate bisericile au fost adevaratele biserici ale lui Cristos.  Dar, datorita apostaziei unora, chiar in zilele timpurii ale bisericilor, au trebuit sa se faca distinctii (2 Tes. 2:3; 1 Ioan 2:19).  Bisericile simple ale lui Cristos care credeau Biblia au ramas multumite sa existe fara auto-proclamarea unor nume prestigioase.  Ar fi fost mai degraba corecti doctrinar si fata de Dumnezeu decat populari.  Ei s-au multumit sa lase lumea sa le dea poreclele ce au fost populare la acea vreme.  De-a lungul anilor, unii au fost numiti Paulicieni, dupa Pavel, apostol al Domnului Isus Cristos.  Altii au fost numiti dupa regiunea in care erau cei mai numerosi. Unii au fost batjocoriti pentru viata lor curata fiind numiti Cathari sau „cei puri”. In general, au fost acuzati ca fiind ana-baptisti care inseamna re-botezatori.  Au fost numiti asa fiindca insistau sa boteze corect pe toti aceia care li se alaturau din alte grupuri.  (Ei refuzau sa accepte botezurile bisericilor care nu erau de aceeasi credinta si practica cu ele.  Refuzarea acceptarii botezurilor bisericilor diferite este practica neintrerupta a bisericilor lui Cristos si in timpul nostru.  Bisericile sanatoase accepta ca valide doar botezurile administrate de biserici de aceeasi credinta si practica cu ele).  Deci astazi, bisericile nou testamentale accepta sa fie numite sub forma abreviata de la „ana-baptisti”, aceea de „baptisti”.

Dar nu numele face ca o biserica sa fie o adevarata biserica a lui Cristos.  Trei lucruri sunt esentiale ca o biserica sa fie adevarata: ea trebuie sa aiba, (1) originea apostolica, (2) doctrina corecta si (3) practici scripturale – aceste semne le luam noi in considerare in acest articol care arata caracterul adevaratelor biserici ale lui Cristos.

 

 

AL PATRULEA SEMN AL UNEI BISERICI ADEVARATE

Forma sa de conducere – CONGREGATIONALA – toti membrii sunt egali (Mat. 20:24-28; Mat. 23:5-12)

 

FIECARE BISERICA nou testamentala este o democratie sub Cristos, Capul (Fapte 1:26; 6:5; 15:22).  Aceasta inseamna ca orice membru, tanar sau batran, barbat sau femeie, bogat sau sarac, educat sau needucat, liber sau rob, nu conteaza, fiecare membru are o voce egala in a determina ceea ce biserica face sau nu.  Este gresit ca o persoana sa caute sa conduca biserica (3 Ioan vs. 9-11).  O biserica nou testamentala nu are ca si cap un dictator.  Puterea dictatoriala poate fi detinuta de un singur om, de vreun comitet sau de vreu alt fel de conducere.  Uneori un om bogat poate incerca sa fie capul bisericii.  Bisericile lui Cristos nu au asemenea dictatori drept cap.  Nici chiar apostolii nu au fost dictatori sau conducatori absoluti2 si nici slujitorii bisericilor nou testamentale nu sunt astfel.

Isus si-a invatat biserica de faptul ca toti sunt egali. Aceasta este valabil in bisericile lui Cristos si astazi.  Fiecare poate avea diferite daruri si, prin urmare, diferite responsabilitati, dar cu totii sunt egali.  Toti membrii sunt „frati”. Titluri ca „doctor”, „reverend”, „parinte”, „mitropolit”, „patriarh” si altele de acelasi fel sunt rele fiindca distrug egalitatea (Mat.23:8).  Astfel de termeni nu ar trebui folositi nici chiar in gluma.  Toti membrii aflati in partasie cu o biserica nou testamentala au un vot egal.  Acel vot trebuie folosit in adunari generale, in chemarea unui pastor sau in destituirea unui pastor pentru o cauza dreapta, in alegerea diaconilor, in determinarea acelora care vor fi primiti ca membri in biserica, in excluderea sau restaurarea membrilor care a fost neascultatori, etc. (Fapte 1:15-26; 6:1-6).  Pastorii, diaconii sau alte grupuri dintr-o „biserica” ce rapesc drepturile democratice ale membrilor sunt niste hoti si daca nu se pocaiesc public si cu adevarat ar trebui exclusi din biserica.  Lucratorii din biserica trebuie sa fie slujitori (Mat. 20:25-27; 2 Cor. 4:5; Ef. 6:6; 1 Cor. 9:19).  Ei nu trebuie sa fie stapani, si nici nu trebuie sa fie tratati astfel (1 Pet. 5:3).  Nici chiar apostolii nu au fost priviti ca fiind domni peste frati (2 Cor. 1:24, Idem).

Tipul nou testamental de biserica nu este o „republica”.  O „republica” este o forma de guvernamant unde membrii aleg un grup restrans din mijlocul lor, iar acestia iau deciziile.  Tipul nou testamental de biserica nu este nici „oligarhie”.  O „oligarhie” este o conducere in care puterea se afla in mana catorva, probabil intr-un comitet care isi alege succesorii pentru a-si perpetua propria-i existenta.  Nici unul din aceste feluri de conducere nu se gaseste in Noul Testament.  Simplu, democratia tuturor membrilor este felul de conducere al tipului nou testamental de biserica.  Astfel, puterea nu este in mana catorva.  Este adevarat ca „puterea corupe, iar puterea absoluta corupe in mod absolut”.  Democratia pura este cea mai buna paza impotriva coruptiei!

Pavel a scris in Romani 12:17 ca noi trebuie sa „...urmarim ce este bine inaintea tuturor oamenilor”.  In lumina acestui verset, intrunirile secrete ale congregatiei sau ale unei parti a ei sunt vazute ca fiind contrare cu invatatura Cuvantului lui Dumnezeu si nu ar trebui permise.  Noul Testament indica faptul ca necredinciosii erau admisi la intrunirile bisericilor in zilele apostolilor (vezi 1 Cor. 14:23, 24 de exemplu).  Pavel a marturisit ca lucrarea lui Cristos si prima Sa biserica au fost publice pentru ca toti sa le poata vedea (Fapte 26:26).  De ce sa credem ca este necesar sa operam diferit de felul in care a operat Domnul nostru si prima Sa biserica?

Cu siguranta, orice biserica ce nu practica cu adevarat conducerea congregationala in treburile ei nu este tipul de biserica al Noului Testament.  Bisericile lui Cristos au o conducere democratica, congregationala a bisericii.  Orice este in plus sau in minus este fara baza scripturala.

 

 

AL CINCILEA SEMN AL UNEI BISERICI ADEVARATE

Membrii ei – doar oameni mantuiti (Ef. 2:21; 1 Pet. 2:5)

 

COPIII MICI nu pot fi botezati pentru a fi membri intr-o biserica nou testamentala fiindca nu sunt credinciosi, iar credinta este o cerinta pentru botez (Fapte 8:37).  Deci, o biserica ce are copii membri nu este tipul nou testamental de biserica.  Nici o biserica de stat nu poate fi tipul nou testamental de biserica, fiindca in astfel de „biserici” toti cetatenii sunt automat membri.  Doar aceia regenerati de Duhul Sfant sunt acceptati drept candidati pentru botez.  Doar aceia care dau dovada de pocainta si credinta adevarata sunt eligibili pentru a fi membri intr-una din bisericile lui Cristos.  Pentru aceasta avem marturia intregului Nou Testament incepand cu Ioan Botezatorul (Mat. 3:8).

A avea parinti credinciosi nu califica o persoana pentru botez si membralitate in biserica.  A creste intr-o casa crestina sau intr-o biserica nu califica o persoana pentru botez si membralitate in biserica.  Participarea la orele de caticheza nu califica o persoana pentru botez si membralitate in biserica.  A da vreun fel de raspuns fizic la un apel facut la incheierea unui serviciu religios nu califica o persoana pentru botez sau membralitate in biserica.  A trai un fel de experienta religioasa extatica sau neobisnuita nu califica o persoana pentru botez sau membralitate in biserica.  Convertirea (adevarata pocainta, credinta, botezul, o viata schimbata) – acestea sunt dovezile exterioare ale nasterii din nou.  Fara aceasta nastere din nou – lucrarea regeneratoare a Duhului Sfant – nici o persoana nu este calificata pentru membralitate in biserica.

Doar cuvintele de marturisire de la un candidat ce doreste a fi membru nu sunt suficiente.  In Noul Testament se cereau dovezi inainte ca un candidat incert sa fie primit ca membru (Fapte 9:26).  Dovada biblica a regenerarii trebuie sa fie vazuta in viata persoanei respective.  O biserica ce primeste fara sa-i pese oameni nemantuiti pentru a fi membri a incetat sa fie o biserica adevarata in care oile spirituale sunt hranite din Cuvantul lui Dumnezeu.  A devenit o sinagoga a Satanei (Apoc. 2:9; 3:9).  Se va putea observa ca o asemenea „sinagoga” curand va avea ca slujba principala distrarea caprelor spirituale.  Se va vorbi mult despre Cuvantul lui Dumnezeu, despre inchinarea la Dumnezeu, evanghelizare, etc. dar este doar o diversiune.  Este calea firii de a substitui activitatea religioasa carnala in locul spiritualitatii adevarate care omoara firea.  Aceste sinagogi ale lui Satan isi vor umple timpul si se vor ocupa de muzica, recitaluri, teatru, sporturi, petreceri, ospete, celebrarea sarbatorilor, eforturi politice, organizari denominationale si alte activitati ce fac placere celor firesti.  Aceste lucruri le fac pentru ca aceste capre spirituale sa fie fericite si sa participe, cel putin partial, la „biserica”.

Orice biserica ce accepta ca membri oameni ce nu aduc dovada adevarata a unei schimbari interioare a inimii nu poate fi o biserica nou testamentala (Mat. 3:7-9).  O biserica nou testamentala este compusa din credinciosi adevarati a caror viata aduce dovada unei reale regenerari spirituale – o nastere din nou a omului interior.  Orice altceva este un tip diferit de biserica.

 

 

 

AL SASELEA SEMN AL UNEI BISERICI ADEVARATE:

Randuielile ei – BOTEZUL CREDINCIOSILOR URMAT DE CINA DOMNULUI (Mat. 28:19-20)

 

CRISTOS A DAT a dat bisericii Sale randuieli.  Nu i-a dat sacramente.  Sacramentele sunt ritualuri cu capacitati mantuitoare.  Randuielile sunt memoriale.  Ele determina copiii lui Dumnezeu sa isi aminteasca si sa contemple in mod serios lucrarea desavarsita a lui Cristos si ele arata lumii Evanghelia Lui (1 Cor. 11:26).  Ele ilustreaza lucrarea incheiata a lui Cristos.  Randuielile reprezinta Evanghelia ilustrata.

Cristos a dat bisericii Sale doua si numai doua randuieli.  El nu a dat altele.  Casatoria in biserica nu este o randuiala.  Ultima impartasanie nu este o randuiala.  Ingroparea in pamant sfant nu este o randuiala.  Botezarea pruncilor nu este o randuiala.  Binecuvantarea copiilor nu este o randuiala.  Ritualul spalarii picioarelor nu este o randuiala.  Purtarea robelor sau a altor articole de imbracaminte speciale nu este o randuiala.  Spalarea ceremoniala a vaselor sau inaugurarea si sfintirea cladirilor nu sunt randuieli.  Si nici alte ritualuri, traditii si ceremonii populare in lumea religioasa nu sunt randuieli.  Cele doua randuieli ale bisericii sunt botezul si cina Domnului.

Aceste doua randuieli sunt apartin bisericii.  Nu sunt randuieli ale pastorului sau ale diaconului.  Prin aceasta noi intelegem ca nici pastorul, nici diaconii nu au control sau autoritate asupra acestor randuieli.  Biserica trebuie sa decida (sa voteze) cine intruneste conditiile pentru a fi botezat si admis ca membru.  Nici pastorul, nici diaconii, nici alt grup din cadrul bisericii nu are aceasta autoritate.  Biserica trebuie sa autorizeze pastorul sau alt frate sa administreze botezul.  In mod similar, biserica trebuie sa autorizeze pastorul sau un alt frate pentru a administra cina.  Aceste doua randuieli sunt randuieli ale bisericii prin faptul ca botezul este necesar pentru a fi membru in biserica si usa spre aceasta. Botezul si membralitatea in biserica sunt asociate cu o biserica „locala”.  O persoana nu poate fi membra scriptural in mai mult de o biserica la un moment dat.  Cina Domnului trebuie sa fie luata de o biserica „locala” doar pentru a pastra disciplina       (1 Cor. 5:11; 11:20).  Cei care nu sunt membri unei biserici nu pot participa scriptural la cina.

Botezul scriptural include (1) un candidat scriptural, (2) un motiv scriptural, (3) un mod scriptural si (4) un administrator scriptural.  Daca lipseste vreuna din aceste patru cerinte, actul nu este valid.  Doar credinciosii sunt candidati scripturali, adica doar ei au dreptul sa fie botezati (Fapte 8:37).  Deci, cei „botezati” in copilarie nu sunt botezati scriptural.  Nu exista nici porunca biblica, nici exemplu de botez al copiilor.  Cei care boteaza copiii, o fac fiindca atribuie botezului o capacitate mantuitoare, de aceea motivul lor pentru botez este nescriptural.  Toti sunt de acord ca afundarea in apa (nu in must sau in alt lichid) este modul initial si deci scriptural.  Astfel, stropirea sau turnarea de apa nu sunt moduri scripturale.  Cei „botezati” de Curva sau de fiicele ei (Apoc. 17:5) nu sunt botezati scriptural fiindca ele nu sunt mireasa Lui si de aceea nu au autoritatea Sa.  O biserica ce primeste „botezurile” nescripturale ale „bisericilor” omenesti apostate nu poate fi privita ca o mireasa fecioara a lui Cristos, acesta insa trebuind sa fie scopul fiecarei biserici si al fiecarui pastor pentru biserica pe care o slujeste (2 Cor. 11:2).  O asemenea „biserica” s-a poluat ea insasi cu Curva si fiicele ei (Apoc. 18:4).  O asemenea biserica poluata nu este biserica adevarata si nu poate fi considerata ca administrator scriptural al botezului.  Si nici unei persoane nu ii poate fi permisa luarea cinei Domnului pana cand nu este scriptural botezata.  Acesta este modelul intregului Nou Testament.  Astfel, cei cu „botezuri” poluate nu sunt eligibili pentru a lua Cina Domnului. 

Am auzit deseori despre parinti care au pastrat lucrurile unui copil care a plecat de acasa exact asa cum acesta le-a lasat.  Ei doreau ca lucrurile copilului sa fie exact asa cum el le dorea pentru cand se va intoarce.  Putem intelege acest fapt.  Ne putem identifica cu acesti parinti.  Putem intelege prietenii lui Cristos dorind sa pastreze randuielile Lui asa cum le-a lasat El bisericilor Sale (Ioan 15:14).  Ceea ce nu putem intelege este cum un prieten al lui Cristos vrea sa schimbe lucrurile pe care El ni le-a lasat.  Dar unii spun ca nu conteaza candidatul, modul, motivul sau administratorul botezului.  Ei afirma ca sinceritatea este de ajuns.  Detaliile botezului nu mai conteaza.  Altii omit una sau mai multe din cerintele botezului afirmate mai sus.  In mod similar, sunt unii care afirma ca nu conteaza ce fel de paine sau bautura se foloseste la cina.  Unii predicatori din America sunt asa de liberali si le pasa asa de putin de lucrurile lui Cristos incat spun ca Cina Domnului poate fi luata cu un hamburger McDonald’s si o cola!  Si ei afirma ca sinceritatea este de ajuns.  Afirma ca nu conteza ce elemente sunt folosite la cina.  Nu stim, dar nu credem ca acestia sunt prieteni adevarati ai lui Cristos (Ioan 15:4).

Noi credem caci cina, la fel ca botezul, trebuie sa intruneasca patru cerinte pentru a fi o pastrare scripturala si valida a randuielii pe care a lasat-o Cristos.  Trebuie sa fie (1) participanti scripturali, (2) un motiv scriptural pentru a manca si a bea, (3) elemente scripturale si (4) un administrator scriptural.  Afirmate pe scurt (datorita lipsei spatiului) noi credem ca Biblia ne invata ca participantii scripturali sunt membrii statornici intr-o biserica nou testamentala.  Motivul scriptural pentru a lua parte la cina este proclamarea mortii Domnului. Este partasia bisericii cu Capul ei.  NU este partasia credinciosilor unul cu altul.  Asa ceva nu este invatat in Noul Testament. Elementele scripturale sunt painea nedospita si vinul.  Administratorul scriptural este o biserica nou testamentala.  In mod obisnuit, cina este administrata de pastor, dar in absenta acestuia, biserica poate autoriza un frate pentru a administra cina fiindca randuielile sunt randuielile bisericii si nu sunt legate de vreo slujba specifica din cadrul acesteia.

Cina instituita de Domnul a fost compusa din vin si paine nedospita.  Stim ca painea a fost nedospita fiindca Cristos a instituit cina aproape de timpul Sarbatorii Azimilor.  In acel timp era interzis sa existe aluat in vreo casa din Israel (Ex. 12:15).  Nici o paine dospita nu era disponibila!  Mai stim ca jertfele de sange pentru Domnul in Vechiul Testament nu puteau include aluat (Ex. 34:25).  Daca aceasta era valabil pentru jertfele firesti, cu cat mai mult este valabil pentru singura jertfa adevarata a propriului sange si trup al lui Cristos!  Stim ca evreii au folosit constant vinul inca de la inceput ca singura bautura pentru sezonul Pastelor, aceasta fiind bautura obisnuita a iudeilor pe tot parcursul anului.  Stim ca se folosea vin si nu must deoarece culesul strugurilor se facea in August sau Septembrie.  Domnul a instituit cina Sa primavara.  Mustul nu era disponibil atunci!  Neavand refrigerare, iudeii au lasat ca mustul sa fermenteze si astfel sa se conserve.  Cand fermentarea este completa, drojdia este moarta.  Vinul este separat de sedimente si ramane curat si fara drojdie.  La aceasta procedura care reprezinta o parte a producerii vinului se face aluzie in Ieremia 48:11.  Drojdia ilustreaza pacatul, in special pacatul ipocriziei (Luc.12:1).  A ilustra trupul si sangele lui Cristos folosind elemente care contin aluat inseamna a ilustra trupul si sangele lui Cristos ca pline de pacat. Un Cristos pacatos nu putea mantui pe nimeni. Datorita semnificatiei acestor lucruri, elementele sunt importante fiindca ele „predica” intr-un mod vizibil Evanghelia lui Cristos.

Pretentia ca Pavel a schimbat painea nedospita in paine dospita in biserica din Corint este nefondata.  Aceasta eroare sustine ca utilizarea cuvantului „artos” in 1 Corinteni dovedeste ca Pavel si bisericile dintre neamuri au folosit paine dospita.  Dar acest argument este fals.  „Artos” este un cuvant general si cuprinzator pentru toate felurile de paine de grau.  Putea fi folosit pentru paine dospita ca in Mat. 16:12 sau pentru paine nedospita ca in Mat. 26:26; Marcu 14:22 si Luc. 22:19.  Utilizarea acestui cuvant grecesc nu dovedeste nimic.  In plus, stim ca biserica din Corint avea membri iudei cand Pavel a organizat-o (Fapte 18:1-11; si anume Aquila, Priscila, Iustus, Crispus, casa lui evreiasca si fara indoiala altii).  Deci este amagitor sa vorbesti despre biserica din Corint ca fiind intr-un „context al neamurilor” cand cunoastem o prezenta mare evreiasca in aceasta biserica.  Dovada acestui fapt este in 1 Corinteni 10:1-11 unde Pavel vorbeste despre „parintii nostri toti” indicand stramosi evrei comuni – atat ai lui cat si ai lor, desi unii, probabil majoritatea erau dintre Neamuri (12:2).  Pavel scrie despre unii circumcisi (Iudei) in 7:18-19 si presupune ca ei cunosc Legea Vechiului Testament  (9:8-9; 14:34) si alte practici vechi testamentale (9:13; 10:18).  Toate acestea sunt dovezi solide ca biserica din Corint nu a fost in exclusivitate o biserica dintre Neamuri.  Pentru unii suna bine sa vorbeasca despre un „context al neamurilor,” dar acestea sunt cuvinte goale, fara inteles in lumina Scripturii.

Mai mult, noi suntem asigurati ca biserica din Corint a folosit paine nedospita fiindca Pavel se refera indirect la aceasta practica atunci cand scrie in 1 Corinteni 5:8 despre tinerea Pastelui spiritual (Cristos) cu „azimile curatiei”.   „Painea” nu se afla in textul original fiindca amandoua (painea si vinul) trebuiau sa fie fara drojdie.

Noi nu ii intelegem pe cei ce doresc sa schimbe randuielile lui Cristos datorita leneviei, placerii si confortului.  Unii ce se autodenumesc „crestini” au schimbat modul botezului.  Au spus ca afundarea nu este demna, ca este neplacuta, ca nu este convenabila, etc. si astfel si-au justificat lor insisi schimbarea in stropire sau turnare de apa.  Altii au schimbat elementele cinei si au adus scuze variate pentru ceea ce au facut.  In loc de a folosi vin, unii au preferat mustul, dar acesta nu simbolizeaza nimic in afara de pacatul ipocriziei, fiindca este plin de drojdie.  Unii au adus scuza folosintei gresite a alcoolului.  Dar cine poate indrazni sa spuna ca putina cantitate de vin consumata de un individ la cina este abuz de alcool?  Oamenii folosesc, fara sa se gandeasca, o cantitate mult mai considerabila de alcool in sirop pentru tuse, dar refuza sa asculte Biblia in ce priveste folosirea vinului.  Ei fac pentru trupurile lor fizice ceea ce nu ar face pentru sufletele lor.  Una din scuzele cele mai ridicole auzite vreodata pentru incetarea folosirii vinului a fost ca vinul avea gust rau!  A devenit poporul Domnului asa de iubitor de placeri si asa de indragostit de confort si lene incat nu mai poate suporta gustul vinului?  Paharul pe care l-a baut Cristos pentru poporul Sau nu a fost unul amar?  Chiar si Israelului, din timpurile stravechi i-a fost cerut sa manance ierburi amare impreuna cu mielul de Paste (Ex. 12:8; Num. 9:11).  Si, in afara de toate acestea, de unde ne-a venit ideea ca Cina Domnului – amintirea suferintei si mortii Sale groaznice – trebuie sa convina gusturilor „crestinilor” moderni si catifelati?  Despre cei care pretind ca sunt prieteni ai lui Cristos si care totusi nu Il asculta, noi credem ca ei nu Ii sunt prieteni adevarati (Ioan 15:14).

Dar stim cu siguranta ca a schimba randuielile in sacramente mantuitoare a sufletului sau a pretinde ca prin participarea la ritualuri, se acorda har participantului inseamna a perverti Evanghelia harului lui Dumnezeu.  O biserica nu poate fi o biserica adevarata a lui Dumnezeu daca predica o evanghelie falsa a faptelor in cuvinte sau in randuielile care ilustreaza Evanghelia.

 

 

AL SAPTELEA SEMN AL UNEI BISERICI NOU TESTAMENTALE

Slujitorii ei – PASTORII SI DIACONII (1 Tim 3:1-16)

 

O IERARHIE DE lucratori, preoti, prelati, mitropoliti, cardinali, etc., etc. este straina Bibliei.  Doua si doar doua slujbe randuite sunt biblice.  Cele doua slujbe sunt acelea de pastori si de diaconi.  (Fapte 20:17 si 28 dovedesc ca episcopul era identic cu prezbiterul si pastorul).  Slujba de diacon a fost instituita in biserica doar cand numarul membrilor a fost foarte mare si exista o adevarata nevoie pentru o asemenea pozitie.  Biserica a existat inaintea acestei slujbe si o biserica nou testamentala poate exista astazi fara diacon sau diaconi daca nu este nevoie de acestia.  Slujba de diacon este supravegheata de pastor (Fapte 20:17, 28).  Slujbele de pastori si diaconi erau de obicei ocupate de oameni ridicati de Dumnezeu din mijlocul adunarii.  El le-a dat putere sa faca lucrarea la care i-a chemat.  „Profesionalismul” in lucrare era necunoscut.  Ideea ca un om poate frecventa un institut sau un seminar biblic si prin aceasta sa fie competent pentru a predica si pastori nu este deloc un concept biblic.  Aceasta este calea lumii si nu a lui Dumnezeu si a produs daune mari.  Moise si Pavel au fost oameni educati, dar inainte ca Dumnezeu sa ii foloseasca, El i-a „reeducat” in desert.  Dumnezeu inca Isi pregateste slujitorii Sai pe aceasta cale!

Aceste doua slujbe sunt limitate doar la barbati.  Femeile trebuie sa taca in biserici si de aceea nu pot sluji ca predicatori, invatatori ai barbatilor, pastori, etc. (1 Cor. 14:34, 35).  Barbatii care ocupa aceste slujbe trebuie sa fie slujitori ai bisericii (2 Cor. 4:5; Mat. 20:27; 23:11; Marcu 9:35; 1 Cor. 9:19).  Cuvantul grecesc „diacon” inseamna slujitor.  In vreme ce diaconii trebuie sa fie preocupati de nevoile fizice si financiare ale oamenilor, pastorii trebuie sa se dedice ei insisi lucrarii Cuvantului si rugaciunii (Fapte 6:4).  Slujba pastorului este sa hraneasca oile (Ioan 21:16).  El nu este papa si nici nu trebuie sa exercite stapanire peste adunarea pe care o slujeste (1 Pet. 5:3).  Slujba de pastor nu este aceea de stapan sau conducator.  El trebuie sa locuiasca printre oamenii pe care ii slujeste, sa le impartaseasca bucuriile si tristetile lor, sa experimenteze acelasi standard de viata de care ei se bucura sau pe care il indura, sa ii pese de oameni ca unui tata de familia sa, desi el nu este decat un frate.

In mod necesar, acesti slujitori sunt supusi disciplinei bisericii in care slujesc.  Pacatele comise de diaconi sau pastori, ca si cele ale oricarui alt membru, pot rezulta in excluderea lor din biserica. Biserica are autoritate executiva asupra acestor doua slujbe randuite.  Ei sunt supusi voii bisericii.  Daca nu fac asa, ei sunt stapani de neatins si vor deveni corupti in slujbele lor.  Iubirea de bani, prestigiu, putere, etc., ii va consuma si va distruge atat lucrarile cat si bisericile lor.

Orice biserica ce are o ierarhie de stapani, indiferent cum se numesc ei, nu este o biserica nou testamentala.

 

 

AL OPTULEA SEMN AL UNEI BISERICI NOU TESTAMENTALE

Lucrarea sa – de mantuire a oamenilor, de a-i boteza (cu un botez ce intruneste toate cerintele Cuvantului lui Dumnezeu), de a-i invata (‚sa pazeasca tot ce v-am poruncit’) (Mat. 28:16-20)

 

DUMNEZEU A DAT bisericilor Sale tot ce este necesar pentru a face lucrarea Sa (2 Tim. 3:17).  Cuvantul lui Dumnezeu este tot ce avem nevoie pentru a implini lucrarea pe care Dumnezeu a dat-o bisericii Sale.  Trucuri psihologice, manipulari emotionale, distractii, personalitati carismatice, talente muzicale si tactici de inalta presiune nu implinesc lucrarea lui Dumnezeu.  Toate tacticile umaniste arminiene omenesti din lume nu vor adauga nici o persoana la numarul pe care Dumnezeu l-a ales pentru mantuire.  El va mantui pe alesii Sai. Ei vor „veni” (Ioan 6:37).  In mantuirea alesilor Sai, Dumnezeu foloseste mijloace drepte si scripturale, dand bisericilor Sale o lucrare de facut. Lucrarea lui Dumnezeu data bisericii Sale are trei laturi: (1) evanghelizare scripturala, (2) botez scriptural, (3) invatatura scripturala a convertitilor in biserici nou testamentale.  Duhul lui Dumnezeu lucrand impreuna cu predicarea Cuvantului Lui este ceea ce implineste lucrarea lui Dumnezeu!  Aceasta lucrare nu necesita cladiri somptuoase, distractie lumeasca, spectacole, sau personal bisericesc profesionist.  Dovada ca nici unul din aceste lucruri nu este necesar este aceasta: nici una din bisericile Noului Testament nu a avut vreunul din aceste lucruri, si totusi, ei au implinit lucrarea lui Dumnezeu in locurile lor!  Bisericile ce devin prinse in mreaja cladirilor uriase, programelor lumesti, distractiilor impresionante si profesionistilor platiti devin sclavele acestor lucruri si inceteaza a mai face lucrarea pe care Cristos intentioneaza ca bisericile Sale sa o faca.  Noi credem ca aceasta este valabil atat pentru indivizi cat si pentru biserici (2 Tim. 2:4).

Orice biserica ce nu este implicata in a face lucrarea cu trei laturi a lui Cristos in felul lui Cristos nu poate fi tipul de biserica nou testamentala.

 

 

AL NOUALEA SEMN AL UNEI BISERICI NOU TESTAMENTALE

Planul sau financiar – Domnul a randuit ca cei ce propovaduiesc Evanghelia, sa traiasca din Evanghelie (zeciuieli si daruri de buna voie)

(1 Cor. 9:14)

 

O BISERICA nou testamentala trebuie sa fie autonoma (sa se autoconduca).  Acesta este modelul Noului Testament.  De asemenea trebuie sa se intretina singura financiar in masura in care acest lucru este posibil.  Uneori bisericile devin nevoiase si au nevoie de ajutor financiar.  Probabil cateodata au nevoie de ajutor in lucrare.  O biserica poate avea nevoie de ajutor special in vremuri critice ale existentei ei.  Aceasta este o alta situatie.  Dar a depinde in mod continuu de banii altor biserici nu este calea lui Dumnezeu de finantare.

Pastorii trebuie platiti de biserica pe care o slujesc.  Aceasta este drept si biblic.  Totusi, uneori este necesar ca pastorii sa aiba o slujba seculara. Pavel a lucrat uneori facand corturi pentru a face fata nevoilor lui si ale altora.  Membrii bisericii, indiferent de saracia sau bogatia lor, trebuie invatati a face partea lor in sustinerea bisericii din care fac parte.  Zeciuiala este o raspundere egala intre membri.  Bisericile nu trebuie sa fie jefuitoare.  Nu trebuie sa ceara membrilor sa contribuie cu mai mult decat este drept. Bisericile nu trebuie sa se angajeze in programe de afaceri, bazaruri, carnavaluri sau alte mijloace de a face bani.  Nici nu trebuie sa ceara lumii ajutor pentru a-si plati cheltuielile.  Cu siguranta ca daca Dumnezeu este intr-o biserica si in ceea ce face ea, El poate, prin zeciuielile si darurile de bunavoie ale membrilor, sa ridice fondurile necesare, pentru a sustine lucrarea.  Bisericile, ca familiile, nu trebuie sa incerce sa traiasca peste limitele venitului lor.  A face asa inseamna a face o lucrare proasta iar in final, cei care merg pe aceasta cale vor ajunge la ruina.

O biserica ce nu isi poate plati facturile trebuie sa isi diminueze cheltuielile pana cand pot face fata propriilor obligatii.  Pastorii nu trebuie sa devina cersetori nici in fata lumii nici in fata altor biserici.  Aceasta il dezonoreaza pe Cristos!  El este Capul si Mirele fiecarei biserici.  El este responsabil sa implineasca  nevoile miresei Sale fecioare.  O biserica a lui Cristos nu trebuie sa adopte atitudinea lumii sau a bisericilor lumesti cu privire la etalarea vizibila a bogatiilor.  Bisericile lumii isi expun bogatiile in cladiri somptuoase, haine scumpe, bijuterii, mobiliere fine, echipament costisitor si alte lucruri ce impresioneaza pe cei lumesti.  Trebuie sa nu se uite niciodata ca biserica este alcatuita din membri.  O biserica nu este cladirea, echipamentul, mobila, automobilele sau alte lucruri considerate ca importante de lume si de bisericile ei. 

Orice biserica ce recurge la caile lumii sau ale bisericilor lumesti pentru nevoile sale financiare nu este tipul de biserica al Noului Testament.  Bisericile nou testamentale se straduie sa se sustina singure in ce priveste veniturile lor.

 

 

 

AL ZECELEA SEMN AL UNEI BISERICI NOU TESTAMENTALE

Armele razboiului ei –spirituale, nu firesti (2 Cor. 10:4; Ef. 6:10-20)

 

BISERICILE FALSE, adica Curva si fiicele ei curve, „spurcaciunile pamantului”, pastorii si ceilalti slujitori ai lor urasc adevarul.  Ei urasc adevaratele biserici ale lui Cristos care tin la adevar (Apoc. 17:5, 6).  Organizatiile religioase lumesti se folosesc de manevrele, relatiile si presiunile politice, de linguselile favorurilor guvernelor lumii.  Bisericile false sunt hotarate sa aiba aprobarea grupurilor religioase lumesti si a guvernelor lumii indiferent de pret.  Sunt lumesti si umbla dupa lucrurile lumii.  Formeaza aliante extra-biblice pentru a-si indeplini scopurile.  Doresc raul tipului de biserici nou testamentale.  Isi vor folosi influenta lumeasca la guvern pentru a face greutati grupurilor religioase ce refuza sa faca parte din proiectele lor ecumenice, fiindca bisericile lui Cristos s-au opus dintotdeauna unirii bisericilor intr-o singura organizatie.  Recurg la intimidare, amenintari, minciuni si chiar la a-i incita pe oameni sa ii raneasca fizic pe aceia care nu sunt de acord cu ei.  Se poate observa ca fiecare organizatie religioasa de biserici omenesti cade in cele din urma in capcana promovarii unirii bisericilor intr-o singura „biserica” mondiala.  In unirea lor, se coboara la cel mai mic numitor comun si astfel ajung sa promoveze ecumenismul.  Deci, in cele din urma, bisericile false si organizatiile lor devin active impotriva acelora care se opun unirii tuturor religiilor intr-o singura biserica ecumenica.  Acestea sunt armele lumesti ai oamenilor religiosi lumesti.  Cei care au acest spirit prigonitor fata de urmasii lui Cristos demonstreaza ca ei insisi nu au nasterea din nou.  Dovedesc ca nu Il cunosc pe Domnul Isus si nici pe Tatal Sau (Ioan 15:18-21; 16:1-3).

Dar Dumnezeu a dat bisericilor Sale arme mai mari decat cele ale bisericilor lumii.  Ne sunt enumerate in Efeseni 6:13-18.  Folosirea acestor arme spirituale a fost demonstrata in vietile acelor predicatori si sfinti din Noul Testament care au mers pe aceasta cale inaintea noastra.  Aceste arme sunt „adevarul”, „neprihanirea”, „ravna Evangheliei pacii”, „credinta”, „mantuirea”, „sabia Duhului care este Cuvantul lui Dumnezeu”, „rugaciunea” si „cererea” perseverenta.

Orice biserica ce foloseste armele acestei lumi nu poate fi tipul de biserica al Noului Testament.  Bisericile nou testamentale folosesc armele Noului Testament pentru a implini lucrarea lui Cristos.

 

 

AL UNSPREZECELEA SEMN AL UNEI BISERICI NOU TESTAMENTALE

Independenta sa – separarea Bisericii de Stat (Mat. 22:21)

 

CE ARE DE A face Cristos cu Cezarul?  Acesta este intotdeauna cuvantul de ordine a tipului de biserici nou testamentale ale Domnului.  Biblia invata si adevaratele biserici pretind ca membrii lor sa fie cetateni buni ai tarii in care se afla.  Trebuie sa asculte de toate legile tarii afara de cazul in care acestea sunt contrare Cuvantului lui Dumnezeu (1 Pet. 2:13-17; Fapte 4:18, 19).

Dar aceeasi Biblie invata ca diferitele conduceri ale lumii acesteia nu au nici un fel de control asupra bisericilor in doctrina, inchinarea sau slujirea lor inaintea Domnului.  Bisericile Domnului nici nu trebuie sa se uneasca cu guvernele lumii.  Nici nu trebuie sa primeasca ajutor financiar de la guvern.  Cand fac asa, ele inceteaza a-l mai sluji pe Cristos, fiindca guvernele acestei lumi pretind ascultare de la partenerii lor (Rom. 6:16; 1 Cor. 7:23; 1 Pet. 2:9).  Lasati pe aceia a caror inima este inclinata spre lucrurile lumesti sa caute prestigiul, favoarea, puterea si relatiile politice pe care guvernele sunt dispuse sa le acorde in schimbul controlului asupra bisericilor ce li se alatura.

Dar o biserica se face vinovata de adulter spiritual si nu poate fi tipul de biserica al Noului Testament daca este unita cu o putere guvernamentala.  Acesta a fost cazul Israelului (Isa. 30:1-3; Osea 8:9; Ezec. 16: 23-35).  Cu siguranta ca nimic nu este diferit in cazul bisericilor (Apoc. 17:1, 2).

Bisericile lui Cristos sunt supuse Lui ca si Cap al lor.  Facand asa, ei nu se pot supune in lucrurile spirituale nici unui guvern.  Deci, ele trebuie sa fie independente fata de controlul guvernamental, atat cel civil cat si cel al unei institutii religioase.

 

 

 

 

CONCLUZIE

 

CUVANTUL LUI Dumnezeu este clar.  Indiferent de ceea ce o biserica incearca sa pretinda, daca acea biserica nu corespunde caracteristicilor esentiale ale bisericilor Noului Testament, aceea nu este o biserica nou testamentala.  Cei care se denumesc Baptisti trebuie sa fie crestini nou testamentali care se inchina si Il slujesc pe Dumnezeu in Biserici Baptiste nou testamentale.  Daca exista biserici care nu sunt tipul nou testamental de biserici, acestea nu Ii sunt placute lui Cristos.  Sunt doar oameni religiosi, partasi ai pacatelor Curvei si vor fi loviti cu urgiile ei (Apoc. 18:4).

Se poate intampla ca o biserica sa ajunga intr-o eroare. Este posibil, de exemplu, ca o biserica sa aibe un comitet care se perpetua singur si care, in realitate este o forma de conducere nescripturala.  Fratii se pot pocai de aceasta eroare, biserica poate vota sa nu mai permita existenta unui astfel de comitet si astfel sa se intoarca la conducerea congregationala scripturala.  Sau, probabil, biserica folosea elemente nescripturale la cina Domnului.  Biserica poate corecta aceasta eroare si poate incepe sa adminstreze cina asa cum Cristos ne-a lasat-o.

Pe de alta parte, daca o biserica nu a fost intemeiata de Cristos, adica a fost fondata de vreun om si nu are vreo legatura valida cu prima biserica a lui Cristos, acea biserica nu poate niciodata corecta eroarea decat daca se va dizolva si va fi organizata corect.  O organizare corecta necesita o legatura cu o biserica nou testamentala existenta anterior printr-un barbat autorizat de acea biserica nou testamentala.

Unele erori pot fi usor corectate.  Altele, mai grave, nu pot fi corectate niciodata (Iov 14:4).  Intr-un astfel de caz, singurul lucru ce poate fi facut este ca fiii lui Dumnezeu sa paraseasca acea biserica.  Ei se pot alatura altei biserici ce poseda semnele esentiale ale bisericii Noului Testament sau pot cere ajutorul unei biserici scripturale pentru organizarea unei biserici noi.

Daca urmeaza atent invatatura si modelul Noului Testament, se poate spune despre ei ca au o biserica scripturala.

Daca sunteti in mod fundamental interesat in a fi membru intr-o biserica de tipul Noului Testament si nu este nici una in zona dumneavoastra, va invitam sa ne contactati.  Noi ne vom stradui sa va ajutam sa contactati o asemenea biserica.  Daca nu exista nici o astfel de biserica in zona dumneavoastra, noi vom fi bucurosi pentru a face tot ceea ce putem pentru a vedea una organizata acolo pentru slava lui Isus Cristos si pentru sanatatea spirituala a copiilor lui Dumnezeu! Amin.

Traducere de Iosif Raul Enyedi