Titlu Original:
Free Will—A Sclave
Predică
ţinută la 2 Decembrie 1855, Duminică dimineaţa, de Charles
Haddon Spurgeon
Vointa
libera – o sclava
De Charles Haddon Spurgeon
„Si nu vreti sa veniti
Ioan 5:40
ACEST
VERSET este unul din marile tunuri Arminiene, montat pe zidurile lor si deseori
descarcat cu un zgomot teribil impotriva simplilor crestini numiti Calvinisti1. Intentionez in aceasta dimineata sa il reduc
la tacere, sau mai degraba sa il intorc impotriva dusmanilor, fiindca nu a fost
niciodata al lor; nu a fost facut in turnatoriile lor, ci scopul sau a fost sa invete
exact opusul doctrinei pe care ei o sustin cu tarie.
De obicei, cand se ia acest text, se imparte astfel: In primul rand, omul
are o vointa. In al doilea rand, el este
complet liber. In al treilea rand,
oamenii trebuie fie dornici sa vina
S-a dovedit deja, fara a se putea nega, ca vointa libera este un
nonsens. Libertatea nu poate apartine
vointei mai mult decat ponderabilitatea poate apartine electricitatii. Sunt lucruri complet diferite. Putem crede ca omul este un agent moral
liber, dar a crede in vointa libera ar fi pur si simplu ridicol. Se stie ca vointa, fiind ceva secundar, este
directionata de intelegere, miscata de motivatie, calauzita de alte parti ale
sufletului.
Atat filosofia cat si religia inlatura chiar si notiunea de vointa libera; si
eu voi merge tot atat de departe cat a mers Martin Luther in afirmatia lui
puternica si categorica: „Daca cineva atribuie ceva, cat de neinsemnat, vointei
libere a omului in mantuirea sa, nu cunoaste nimic despre har si nu L-a
cunoscut pe Isus Cristos asa cum trebuie.” Ar putea parea un sentiment nemilos;
dar acela care crede in sufletul lui ca omul se intoarce
Cele patru puncte pe care le vom avea in aceasta dimineata vor fi: Primul –
fiecare om este mort, fiindca spune: „Si nu vreti sa veniti
I. In primul rand,
deci, textul nostru indica faptul ca OAMENII SUNT MORTI PRIN INSASI NATURA
LOR. Nici o fiinta nu trebuie sa caute
viata daca o are in ea insasi. Textul
spune cu hotarare: „Si nu vreti sa veniti
Intai, cu totii suntem, prin natura noastra, morti din punct de vedere
legal. „In ziua in care vei manca din
el, vei muri negresit”, a spus Dumnezeu lui Adam; si chiar daca Adam nu a murit
fizic in acel moment, el a murit din punct de vedere legal; adica el a fost
socotit mort. Imediat ce, la tribunal,
judecatorul pronunta sentinta, din punctul de vedere al legii, acuzatul este
considerat mort. Desi poate abia dupa o
luna el este adus pe esafod pentru a suporta sentinta, totusi legea il priveste
ca mort. Pentru el este imposibil sa mai
faca ceva. Nu poate mosteni nimic, nu
poate lasa ceva prin testament; el nu este nimic – este un om mort. Sistemul legal il considera mort. Daca sunt alegeri, nu i se cere votul, fiindca
este considerat a fi mort. Este inchis in
celula lui, dar este mort. Ah! Si voi, pacatosilor ce nu ati avut niciodata
viata in Cristos, voi sunteti in viata in dimineata aceasta datorita unei amanari
a sentintei, dar stiti voi ca din punct de vedere legal sunteti morti; stiti ca
Dumnezeu va considera astfel, ca in ziua in care parintele vostru Adam a atins
fructul, si cand voi insiva ati pacatuit, Dumnezeu, Judecatorul cel Vesnic v-a
condamnat? Vorbiti mult despre pozitia
voastra, despre bunatatea si moralitatea voastra – dar unde sunt acestea? Scriptura spune ca „ati si fost judecati”. Tu
nu trebuie sa astepti sa fii condamnat in ziua judecatii – aceea va fi
executarea pedepsei – tu „ai si fost judecat”. In momentul in care ati pacatuit,
numele voastre au fost scrise in cartea neagra a dreptatii; fiecare om a fost
atunci condamnat la moarte de Dumnezeu, daca nu a fost gasit un substitut
pentru pacatele lui, in persoana lui Cristos.
Ce ai gandi daca ai merge la inchisoare si l-ai vedea pe acuzat stand in
celula sa razand si plin de voie buna?
Ai spune, „omul acesta este nebun
fiindca este condamnat si urmeaza a fi executat; si cu toate acestea, el
este bine dispus”. Ah! Si ce nebun este
omul firesc, care desi este condamnat,
traieste in distractie si voiosie!
Credeti voi ca sentinta lui Dumnezeu nu are nici o urmare? Crezi tu ca pacatului tau, scris pe stanci
cu o penita de fier, nu ii urmeaza ceva groaznic? Dumnezeu a spus ca tu esti deja
condamnat. Daca ai putea simti acest
fapt, dulcea cupa a bucuriei tale ar deveni amara; dansul tau ar inceta, rasul
tau ar fi inabusit de suspin, daca ti-ai aduce aminte ca tu esti deja
condamnat. Cu totii ar trebui sa plangem,
daca ne-am pune pe suflet faptul ca in
ochii lui Dumnezeu nu avem viata prin natura noastra; de fapt suntem
indiscutabil condamnati; suntem socotiti morti si, in noi insine, in ochii lui
Dumnezeu, suntem la fel de morti ca si cum am fi aruncati in iad chiar acum;
suntem condamnati de pacat, dar inca nu suferim pedeapsa pentru el, desi ea
este scrisa impotriva noastra, iar noi suntem morti din punct de vedere legal, si
nici nu putem gasi viata, daca nu gasim viata legala in persoana lui Cristos;
dar despre aceasta vom vorbi mai tarziu.
Dar, in afara de a fi morti din punct de vedere legal, suntem si morti
spiritual. Iar sentinta nu a fost trecuta
doar in carte, ci si in inima; a intrat in constiinta; a operat asupra
sufletului, ratiunii, imaginatiei, asupra intregii fiinte. „In ziua in care vei manca din el, vei muri
negresit” nu s-a implinit doar in darea sentintei, ci in Adam s-a intamplat
ceva. La fel ca atunci cand intr-un
anumit moment trupul acesta va muri, sangele se va opri, pulsul va inceta si plamanii
nu vor mai respira, tot asa, in ziua in care Adam a mancat fructul interzis,
sufletul lui a murit; imaginatia lui si-a pierdut marea putere de a se ajunge pana
la lucrurile ceresti si a vedea cerul, vointa lui si-a pierdut puterea de a
alege intotdeauna ce este bine, ratiunea lui si-a pierdut toata capacitatea de
a judeca intre bine si rau cu hotarare si infailibilitate, desi s-a pastrat
ceva in constiinta; memoria i-a devenit patata, predispusa la a retine lucruri
rele si a lasa lucrurile drepte spre uitare; orice putere a lui a incetat, in
raport cu vitalitatea sa morala. Bunatatea
era vitalitatea fortelor lui – aceasta s-a indepartat. Virtutea, sfintenia, integritatea – acestea
reprezentau viata omului; dar cand acestea nu au mai existat, omul a devenit
mort. Iar acum, in ce priveste lucrurile
spirituale, voi sunteti „morti in greselile si in pacatele voastre”. Si
sufletul este tot atat de mort in omul firesc, pe cat este un corp asezat in
mormant; el este fara indoiala mort – nu doar metaforic, fiindca Pavel nu vorbeste
in metafore atunci cand afirma „Voi erati morti in greselile si in pacatele
voastre” si „macar ca eram morti in greselile noastre, ne-a adus la viata impreuna cu Cristos (prin har sunteti mantuiti)”.
Dar, dragi ascultatori, as dori sa pot predica inimilor dumneavoastra
despre acest subiect. A fost destul de
neplacut cand am descris moartea ca fiind socotita asupra tuturor; dar acum
vorbesc despre moarte ca avand loc cu adevarat in inimile voastre. Acum nu mai sunteti ce ati fost odata; nu mai
sunteti ce ati fost in Adam, nu sunteti nici macar asa cum ati fost creati. Omul a fost facut curat si sfant. Voi nu sunteti fiintele perfecte asa cum se
lauda unii; sunteti total cazuti, v-ati departat de pe cale, ati devenit
depravati si murdari. Oh! Nu ascultati cantecul de sirena al acelora
care va vorbesc despre demnitatea voastra morala si despre marea voastra putere
in ce priveste mantuirea. Nu sunteti perfecti; acel mare cuvant „ruina”
va este scris pe inimi; si moartea este imprimata pe duhul vostru.
Sa nu crezi, oh, omule moral, ca tu vei putea sta inaintea lui Dumnezeu
prin moralitatea ta, fiindca tu nu esti decat un corp imbalsamat in legalism,
un cadavru invesmantat in haine fine, dar putred in fata lui Dumnezeu. Si sa nu crezi tu, posesor al unei religii
firesti, ca prin propria-ti putere poti fi primit inaintea lui Dumnezeu. Oh, omule!
Tu esti mort! Poti aranja un mort
cat vrei de frumos, si nu ar fi decat o solemna bataie de joc. Sa luam ca exemplu regina Cleopatra – puneti-i
coroana pe cap, imbracati-o in vesmintele regale, asezati-o pe tron; si cu toate acestea, ce
fior rece te strabate atunci cand treci pe langa ea. Ea este frumoasa acum, chiar si moarta – dar
ce oribil este sa stai alaturi de o persoana moarta, fie ea chiar o regina
onorata pentru frumusetea ei maiestuoasa!
Si tu poti fi maiestuos in frumusetea si bunatatea ta, poti fi amiabil si
simpatic; iti pui coroana sinceritatii pe cap, si porti toate vesmintele
integritatii, oh, omule, dar daca nu te-a inviat Dumnezeu, daca Duhul nu a
lucrat la sufletul tau, tot asa cum un cadavru rece iti este tie respingator,
la fel de respingator esti tu in ochii lui Dumnezeu. Tu nu ai alege sa traiesti alaturi de un
cadavru care sa stea la masa cu tine; nici lui Dumnezeu nu-i place ca tu sa fii
in fata Sa. El este maniat pe tine in
fiecare zi fiindca tu esti in pacat – tu esti mort. Oh, crede aceasta; mediteaza la acest fapt; insuseste-ti-l
fiindca nimic nu este mai adevarat decat faptul ca tu esti mort, atat spiritual
cat si legal.
Al treilea fel de moarte este sfarsitul celorlalte doua. Este moartea vesnica. Este executarea sentintei legale; este sfarsitul
mortii spirituale. Moartea vesnica este
moartea sufletului; are loc dupa ce trupul a fost pus in mormant, dupa ce
sufletul s-a departat de la el. Daca
moartea legala este groaznica, aceasta se datoreaza consecintelor sale; iar daca
moartea spirituala este cumplita, aceasta se datoreaza urmarilor sale. Cele doua feluri de moarte despre care am
vorbit sunt radacinile, iar moartea care va urma este floarea acestora.
Oh! Daca as avea cuvinte sa pot incerca
in aceasta dimineata sa va descriu ce este moartea vesnica. Sufletul vine in fata Creatorului sau; se
deschide cartea; se pronunta sentinta; cuvintele „departati-va, blestematilor”
– zguduie universul si face ca stelele sa se intunece la incruntarea
Creatorului; iar sufletul se departeaza spre adanc, unde va locui impreuna cu
altii in moartea vesnica. Oh! Si ce groaznica este conditia lui acum! Patul sau este un pat de flacari; peisajele
pe care le vede sunt scene de crime, care ii inspaimanta duhul; sunetele pe
care le aude sunt tipete stridente, gemete, suspine, vaiete; tot ce cunoaste
trupul sunt chinurile unor mizerabile dureri!
Are un vaiet de nedescris, o mizerie totala. Sufletul priveste in sus. Speranta a murit, nu mai exista. Priveste in jos cu groaza si teama; sufletul ii
este cuprins de remuscari. Priveste in
dreapta – zidurile de netrecut ale mortii il tin inauntrul granitelor
torturii. Priveste in stanga – iar
acolo, meterezele in flacari interzic scara de scapare chiar si doar a unei
presupuneri visatoare de evadare. Priveste
inlauntrul sau, cautand acolo mangaiere, dar in suflet i-a intrat un vierme
care il roade. Priveste de jur-imprejur
– nu are nici un prieten care sa-l ajute, pe nimeni care sa il mangaie, ci doar
o multime de izvoare ale suferintei. Nu
cunoaste speranta eliberarii; aude cheia vesnica a destinului intorcandu-se in incuietoarea
groaznicei sale celule si l-a vazut pe Dumnezeu luand acea cheie si azvarlind-o
in adancimile vesniciei pentru a nu mai fi gasita niciodata. Nu mai spera; nu cunoaste scapare; nu crede in
eliberare; isi doreste moartea; dar moartea este un dusman prea mare pentru a
fi acolo; asteapta ca non-existenta sa il inghita, dar aceasta moarte vesnica
este mai rea decat distrugerea. Isi doreste
exterminarea la fel cum cel care trudeste isi doreste Sabatul; doreste sa fie inghitit
de nimicnicie tot asa cum un sclav la galere tanjeste dupa libertate, libertate
care nu vine – el este mort pentru totdeauna.
Dupa ce vesnicia se va roti de o multime de ori in ciclurile sale vesnice,
tot mort va fi. „Totdeauna” nu cunoaste
sfarsit; vesnicia nu poate fi inteleasa decat in vesnicie. Sufletul inca va avea scris deasupra capului
„esti condamnat pentru totdeauna”. Aude urlete continue; vede flacari de
nestins; cunoaste dureri totale; aude o sentinta care se rostogoleste nu ca
tunetul de pe pamant care este redus la tacere imediat – ci mai tare, si mai
tare, zguduind ecourile vesniciei – facand ca mii de ani sa tremure din nou de
tunetul infiorator al vocii sale cumplite – „Departati-va! Departati-va!
Departati-va! Blestematilor!”
Aceasta este moartea vesnica.
II. In al doilea rand,
IN CRISTOS ISUS ESTE VIATA, fiindca spune: „Si nu vreti sa veniti
Al doilea gand al nostru a fost acesta: exista viata in Cristos. Va vom arata ca exista trei feluri de viata in
Cristos, tot asa cum exista trei feluri de moarte.
In primul rand, exista viata legala in Cristos. Tot asa cum fiecare om, in Adam, prin natura
sa pacatoasa a primit o sentinta de condamnare in momentul pacatului lui Adam, si
in special in momentul primei sale faradelegi, la fel si eu, daca sunt
credincios, si tu, daca te increzi in Cristos, am primit o sentinta legala de
achitare prin ceea ce a facut Isus Cristos.
Oh, pacatosule condamnat! Tu
poate stai in aceasta dimineata deja condamnat, ca un intemnitat; dar inainte
de a se sfarsi aceasta zi, tu poti fi la fel de fara vina ca si ingerii de
sus. Exista viata legala in Cristos, si
binecuvantat fie Dumnezeu, unii dintre noi se bucura de ea! Noi stim ca pacatele noastre ne sunt iertate
fiindca Cristos a suferit pedeapsa pentru ele; stim ca niciodata nu vom fi
pedepsiti noi insine, fiindca Cristos a suferit in locul nostru. Pastele a fost jertfit pentru noi; pragul si
usiorii usii au fost stropiti, iar ingerul distrugator nu ne va putea atinge
niciodata. Pentru noi nu exista iad, desi
acesta arde cu o flacara teribila. Chiar
daca este pregatit din vesnicie, chiar daca sunt gramezi de lemne si mult fum,
noi nu vom ajunge niciodata acolo – Cristos a murit pentru noi, in locul
nostru. Dar daca sunt instrumente de
tortura cumplita acolo? Dar daca exista
acolo o sentinta care produce cele mai groaznice reverberatii de tunet? Totusi, nici instrumentele de tortura, nici
carcerele subterane, nici tunetul nu sunt pentru noi! In Cristos Isus noi suntem acum eliberati. „ACUM, dar, nu este nici o osandire pentru
cei ce sunt in Cristos Isus, cari nu traiesc dupa indemnurile firii pamantesti,
ci dupa indemnurile Duhului.”
Pacatosule! Esti tu condamnat din
punct de vedere legal in aceasta dimineata?
Simti tu asta? Atunci permite-mi
sa-ti spun caci credinta in Cristos iti va da cunostinta achitarii tale
legale. Preaiubitilor, faptul ca suntem
condamnati pentru pacatele noastre nu este o simpla idee, ci o realitate. De
asemenea, faptul ca suntem achitati nu este o simpla idee, ci o realitate. Un
om pe cale de a fi executat, daca primeste o iertare completa ar simti-o ca pe o
realitate mareata. Ar spune: „Am o
achitare deplina, nimeni nu se poate atinge de mine acum.” Exact asa ma simt si eu.
„Acum,
eliberat de pacat, ma duc oriunde
Sangele
Mantuitorului este iertarea mea deplina
Multumitor,
ma asez la picioarele Lui dragi
Ca pacatos
mantuit imi arat recunostinta.”
Fratilor, noi am primit viata legala in Cristos, o astfel de viata legala
pe care nu o putem pierde. Sentinta a
fost odata impotriva noastra – acum, ea a fost data pentru noi. Este scris: „ACUM, DAR, NU ESTE NICI O OSANDIRE”,
si acel „acum” va fi la fel de bun pentru mine peste cincizeci de ani, cum este
si acum. Oricat timp am trai, tot va ramane
scris: „Acum, dar, nu este nici o osandire pentru cei ce sunt in Cristos Isus.”
Apoi, in al doilea rand, exista viata spirituala in Cristos
Isus. Asa cum omul este mort spiritual,
Dumnezeu are viata spirituala pentru el, fiindca nu exista nici o necesitate
care sa nu fie suplinita de Isus, nu exista nici un gol in inima pe care
Cristos sa nu-l poata umple; nu exista nici o pustie pe care El nu o poate
popula, nici un desert pe care sa nu poata sa-l infloreasca precum
trandafirul. Oh, voi, pacatosi morti,
morti spirituali, exista viata in Cristos Isus, fiindca noi am vazut – da, acesti
ochi au vazut – mortii traind din nou; l-am cunoscut pe omul al carui suflet
era complet corupt cautand, prin puterea lui Dumnezeu, neprihanirea; am
cunoscut pe omul ale carui ganduri erau firesti, ale carui pofte erau mari, ale
carui pasiuni erau puternice, deodata, printr-o putere irezistibila din ceruri
consacrandu-se pentru Cristos si devenind un copil al lui Isus. Stim ca este viata in Cristos Isus, viata
spirituala; chiar mai mult, noi, in sinea noastra, am simtit ca exista viata
spirituala. Ne putem bine aduce aminte
cum stateam in casa de rugaciune, la fel de morti ca scaunul pe care stateam. Am ascultat mult glasul Evangheliei, dar fara
rezultat, cand deodata, ca si cum urechile noastre ar fi fost deschise de
degetele vreunui inger puternic, a intrat o voce in inima noastra. Am crezut ca l-am auzit pe Isus spunand: „Cel
ce are urechi de auzit, sa auda.” O mana irezistibila s-a pus pe inima noastra si
ne-a smuls o rugaciune din ea. Niciodata
nu ne-am mai rugat asa. Am strigat:
„Doamne, ai mila de mine, pacatosul!”
Unii dintre noi am simtit mai multe luni o mana apasandu-ne, ca si cum am
fi fost stransi intr-o nicovala, iar sufletele noastre au sangerat stropi de
suferinta. Acea stare de mizerie era
semnul unei vieti ce avea sa vina.
Persoanele ce se ineaca nu simt durerea ca atunci cand sunt aduse inapoi
la viata. Oh! Noi resimtim acele dureri, acele gemete, acea
lupta vie pe care a dus-o sufletul nostru cand a venit
Putem presupune ca Lazar si-a amintit de invierea sa, desi poate nu toate
detaliile. Asa si noi, desi am uitat o
mare parte, ne aducem aminte cum ne-am predat lui Cristos. Putem spune oricarui pacatos mort, ca este
viata in Cristos Isus, nu conteaza cat este de putred in mormantul sau. Acela care l-a inviat pe Lazar ne-a inviat si
pe noi; si El iti poate spune chiar tie: „Lazare, iesi afara!”
In al treilea rand, exista viata vesnica in Cristos
Isus. Oh, si daca moartea vesnica este
teribila, viata vesnica este binecuvantata; fiindca El a spus: „acolo unde sunt
Eu, sa fiti si voi.” „Tata, vreau ca acolo unde sunt Eu, sa fie impreuna cu
Mine si aceia, pe cari Mi i-ai dat Tu, ca sa vada slava Mea.” „Eu le dau viata
vesnica, in veac nu vor pieri.” Orice Arminian care ar trebui sa predice din
acel text trebuie sa faca o multime de schimonosiri; nu ar putea niciodata
spune intregul adevar fara a-l inconjura in mister. Viata vesnica – nu o viata pe care sa o piarda,
ci viata vesnica. Daca prin Adam mi-am
pierdut viata, prin Cristos am castigat-o; daca eu m-am pierdut pentru vecie, in
Isus Cristos m-am gasit pe vecie. Viata
vesnica! Oh, ce gand binecuvantat! Ochii nostri vor straluci de bucurie iar
sufletele noastre vor arde de extaz la gandul ca avem viata vesnica. Stingeti-va stele! Dumnezeu sa-si puna degetul pe voi – dar
sufletul meu va trai in fericire si bucurie.
Intuneca-te, o, soare! Dar ochii
mei „vor vedea pe Imparat in stralucirea Lui” cand ochiul tau nu va mai face pamantul
verde sa rada. Si luna, prefa-te in sange! Dar sangele meu nu va fi niciodata
preschimbat in nimicnicie; acest duh va exista cand tu vei inceta a mai
fi. Si tu lume mare! Tu poti disparea asa cum dispare intr-o clipa
spuma valului! Dar eu am viata vesnica. Oh, timpule!
Tu poti vedea munti uriasi murind si fiind ascunsi in mormintele lor; tu
poti vedea stelele ca niste smochine prea coapte cazand din pom, dar duhul meu
niciodata nu-l vei vedea mort, niciodata.
III. Aceasta
ne aduce la cel de-al treilea punct al nostru, VIATA VESNICA ESTE DATA TUTUROR
CELOR CARE VIN. Niciodata nu a existat
vreun om care sa vina
Acum, un alt text: „pe cel ce vine
„Dar”, spune cineva, „sa presupunem ca intreaga lume ar
veni, i-ar primi Cristos pe toti?” Cu siguranta, daca toti ar veni; dar ei nu
vor veni. Iti spun ca toti cei ce vin
– chiar daca ar fi la fel de rai ca demonii, Cristos i-ar primi; daca tot pacatul
si mizeria ar curge in inimile lor ca intr-o canalizare comuna a intregii lumi,
Cristos i-ar primi. Altul spune, „Vreau
sa stiu despre restul oamenilor. Pot
merge sa le spun ca Isus Cristos a murit pentru fiecare dintre ei? Pot eu spune – exista neprihanire pentru
fiecare din voi, exista viata pentru fiecare din voi?” Nu, nu poti. Poti spune – exista viata pentru fiecare om
care vine. Dar daca spui ca exista viata
pentru cei care nu cred, tu le spui o minciuna periculoasa. Daca le spui ca Isus Cristos a fost pedepsit
pentru pacatele lor si totusi ei vor fi nemantuiti, tu spui intentionat un
neadevar. Sa gandesti ca Dumnezeu L-a
pedepsit pe Cristos si ii va pedepsi si pe ei – eu ma mir de indrazneala cu
care spui aceasta nerusinare! Un om bun
predica odata ca in ceruri erau harfe si coroane pentru toata adunarea sa; si
apoi spunea in cea mai solemna maniera: „Dragi prieteni, sunt multi pentru care
au fost pregatite aceste lucruri, dar care nu vor ajunge acolo.” De fapt, el a
nascocit cea mai trista poveste pe care o putea nascoci; dar va spun pentru
cine ar fi trebuit el sa planga – ar fi trebuit sa planga pentru ingerii din
ceruri si pentru toti sfintii, fiindca ce a spus el ar strica cerul in intregime.
Stiti ca atunci cand va intalniti impreuna cu toata
familia, daca ati pierdut un frate, iar locul sau este gol spuneti: „Noi intotdeauna
ne-am bucurat de aceste intruniri familiale, dar cineva lipseste acum – sarmanul
de el, nu mai este printre noi!” Ganditi-va ca ingerii ar spune: „Ah, cerul
este minunat, dar nu ne place sa vedem acolo toate acele coroane acoperite cu panze
de paianjen; nu putem suporta acea strada nelocuita; nu putem privi acele
tronuri goale.” Iar apoi, sarmane suflete, ar putea incepe sa vorbeasca intre
ei si sa spuna „nici unul dintre noi nu este in siguranta aici, fiindca
promisiunea a fost – „Eu dau oilor Mele viata vesnica”, si multi din cei carora
Dumnezeu le-a dat viata vesnica sunt in iad; exista un numar pentru care
Cristos si-a dat viata pentru ca ei sa nu arda in Adanc, iar daca ei pot fi
trimisi acolo, atunci si noua ni se poate intampla la fel. Daca nu ne putem increde intr-o promisiune,
nu ne putem increde nici in cealalta.” Si asa, cerul si-ar pierde temelia si ar
cadea. Pleaca de aici cu evanghelia ta fara
sens! Dumnezeu ne da o Evanghelie sigura
si solida, cladita pe faptele si relatia legamantului, pe scopuri vesnice si impliniri
sigure.
IV. Si
astfel ajungem la cel de-al patrulea punct. PRIN NATURA SA, NICI UN OM NU VINE
Dar mi se pare ca aud un alt palavragiu punand intrebarea:
„Dar nu puteau ei veni daca ar fi dorit?” Prietene, tie iti voi da raspunsul
alta data. Nu aceasta este intrebarea in
aceasta dimineata. Acum discutam daca ei
vor, nu daca pot. Veti
observa ca oridecateori vorbiti despre vointa libera, sarmanul Arminian, dupa
doua secunde incepe sa vorbeasca despre capacitatea umana, si astfel amesteca
doua subiecte care ar trebui sa fie separate.
Noi nu vom trata doua subiecte in acelasi timp. Refuzam sa ne luptam cu doi deodata, daca
doriti. In alta zi vom predica din acest
text – „Nimeni nu poate veni daca nu il atrage Tatal.” Dar acum vorbim numai de
vointa; si este clar ca oamenii nu vin
Putem dovedi acest fapt din multe texte ale Scripturii,
dar vom lua doar o singura pilda. Va
aduceti aminte de pilda imparatului care a pregatit o cina pentru fiul sau si
i-a invitat pe multi sa vina; boii si viteii ingrasati au fost taiati si a
trimis mesagerii sa-i cheme pe multi la cina.
Au venit ei la cina? Ah, nu; dar
cu totii, intr-o singura voce, au inceput sa se scuze. Unul a spus ca s-a casatorit si de aceea nu
putea veni, desi ar fi putut-o aduce si pe sotie cu el. Altul a cumparat niste boi pentru jug si s-a
dus sa ii incerce; dar cina era noaptea iar el nu putea sa ii incerce pe intuneric. Altul a cumparat o bucata de pamant si voia sa
o vada; dar nu cred ca s-a dus sa o vada cu un felinar. Cu totii s-au scuzat si nu au vrut sa vina. Imparatul era hotarat sa aiba cina; asa ca a
spus „Iesi la drumuri si la garduri, si pe cei ce-i vei gasi” invita-i –
stop! Nu invita-i – „sileste-i sa
intre”; fiindca nici chiar cei mai saraci nu ar fi venit niciodata daca nu ar
fi fost siliti.
Sa luam o alta pilda: cineva a avut o vie; la vremea
roadelor si-a trimis unul din slujitori pentru a-si lua chiria. Ce au facut ei cu el? L-au batut pe rob. A trimis un altul; si ei l-au omorat cu
pietre. A trimis un altul, iar ei l-au
omorat si pe acesta. La urma si-a zis:
„Le voi trimite pe fiul meu, pe el il vor cinsti.” Dar ce au facut ei? Au spus: „Iata mostenitorul, veniti sa il
ucidem si sa il aruncam afara din vie.” Si asa au facut. La fel se intampla cu toti oamenii in firea
lor. A venit Fiul lui Dumnezeu, iar
oamenii L-au respins. „Si nu vreti sa
veniti
Ar necesita prea mult timp pentru a mai aduce si alte
dovezi din Scriptura. Totusi, vom face
referire la marea doctrina a caderii.
Oricine crede ca vointa omului este complet libera si ca poate fi mantuit
prin ea nu crede caderea. Asa cum v-am
spus uneori, putini predicatori „crestini” cred in intregime doctrina caderii,
ei crezand ca atunci cand Adam a cazut, el si-a rupt degetul mic, si nu gatul,
spre ruina intregii sale rase. Preaiubitii
mei, la cadere, omul si-a rupt fiecare os.
Nici o putere a lui nu a ramas nestirbita; toate au fost sfaramate,
pervertite si patate; la fel ca un mare templu, stalpii pot exista, coloanele si
pilastrele pot fi acolo; dar toate au fost distruse, chiar daca unele si-au pastrat
forma si pozitia. Constiinta omului
poate retine uneori mare parte din sensibilitate – dar totusi este cazuta. La fel, vointa nu este scutita. Si ce daca este „Domnul Sufletului omului” asa
cum o numeste Bunyan? – Domnul acesta
greseste. Domnul Vointa-Puternica intotdeauna
gresea.
Natura voastra cazuta a fost stricata; vointa voastra,
printre altele, s-a departat total de
Dumnezeu. Dar va spun care este cea mai
buna dovada a acestui fapt; este mareata realitate ca niciodata nu ati intalnit
in viata voastra un crestin care sa spuna ca el a venit
Ati auzit o multime de predici Arminiene, indraznesc sa
spun; dar nu ati auzit niciodata o rugaciune Arminiana – fiindca sfintii in rugaciune
sunt ca unul singur in cuvant, fapta si gand.
Un Arminian pe genunchi s-ar ruga disperat, ca un Calvinist. El nu se poate ruga despre vointa libera; nu
mai este loc pentru ea. Imaginati-va cum
ar suna o astfel de rugaciune: „Doamne, iti multumesc ca nu sunt ca si acei
sarmani Calvinisti increzuti. Doamne, am
fost nascut cu o vointa libera glorioasa; am fost nascut cu puterea prin care ma
pot intoarce singur
Aceea este o rugaciune a diavolului, fiindca nimeni
altcineva nu s-ar ruga asa. Ah! Atunci cand predica si vorbesc in cuvinte
bine cantarite, se poate sa fie doctrina gresita; dar cand ajung la rugaciune
adevarul iese la iveala; nu se pot abtine.
Daca un om vorbeste in cuvinte bine cantarite, poate vorbi corect
gramatical; dar cand vorbeste repede, vechile regionalisme ale zonei sale in
care s-a nascut ies la iveala.
Te intreb din nou, ai intalnit vreodata un crestin care sa
spuna: „Am venit
„Harul m-a invatat a ma ruga
Si mi-a facut ochii sa planga
Harul m-a pastrat pana in asta zi
Si nu ma va lasa.”
Exista cineva aici – unul singur – barbat sau femeie, tanar
sau batran care sa poata spune „Eu l-am cautat pe Dumnezeu inainte ca El sa ma
caute pe mine?” Nu; chiar si voi, ce sunteti putin Arminieni, veti canta –
„Il iubesc pe Isus –
Ca-ntai El m-a iubit.”
Apoi, inca o intrebare.
Nu vedem noi, chiar si dupa ce am venit
Trebuie sa iti spunem motivele pentru care oamenii nu vin
Urmatorul motiv este ca oamenilor nu le place modul prin
care Cristos ii mantuieste. Cineva
spune: „Nu-mi place fiindca ma face sfant; daca m-a mantuit, atunci nu mai pot
bea si injura.” Altul spune: „Mi se cere sa fiu asa de fidel si sa am o viata asa
de curata, iar mie imi place sa fiu putin mai liber.” Altuia nu-i place fiindca
aceasta este asa de umilitoare; nu-i place fiindca „poarta cerului” nu este
destul de inalta pentru nasul lui, si nu-i place sa se aplece. Acesta este motivul principal pentru care nu
veti veni
Oamenii nu stiu ce pretios este, fiindca daca ar fi stiut,
ar fi venit
Ah, dragi ascultatori, ultimul meu gand este unul
solemn. Am predicat ca voi nu vreti sa
veniti. Dar unii vor spune, „este pacatul
lor daca nu vin”. ASA ESTE. Nu veti veni
si de aceea vointa voastra este una pacatoasa.
Unii cred ca atunci cand predicam aceasta doctrina impiedicam oamenii sa
vina
Exista un pacat care ii va invinui intotdeauna pe oameni;
cand nu vor sa vina
Traducere şi adaptare de Iosif Raul Enyedi
1 Porecla celor care cred doctrinele
harului, a nu fi confundati cu urmasii lui Calvin – n. ed.